successierechten berekenen

Hermann
Topic Starter
Berichten: 2

successierechten berekenen

#1 , 03 jul 2009 23:52

Goedendag iedereen,

Onlangs is mijn vader gestorven en zijn nu verplicht de nodige regelingen te treffen.
Situatie: mijn ouders waren getrouwd met een huwelijkscontract...en blijkbaar is er een addertje onder het gras. De grond waarop hun huis gebouwd is, was van mijn vader...en naar verluidt volgt het huis de grond maw ook het huis was van mijn vader.
Om een lang verhaal kort te maken ... wij (mijn broer en ik) zullen nu de successierechten moeten betalen voor het volledige huis...doch hoeveel?
Het huis wordt geschat op 175000 Euro. Mijn moeder is 76 jaar oud (weet dat dit ook van belang is bij de berekening, doch ken het fijne er niet van).
Kan iemand me helpen hiermee?

Alvast bedankt,
Herman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 jul 2009 12:02

Beste ,

u vraagt best eens bij de Registratie de exacte stand van zaken ivm. het eigendomsrecht. Vader kan ooit inbreng gedaan hebben van een eigen goed in de gemeenschap. Dit zou normaal zijn.

In alle geval , uw moeder bekomt het vruchtgebruik. Voor een persoon van 76 jaar wordt die geschat op 16 %. Moeder moet daar geen successierechten op betalen , volgens art. 48 van het Wetb. Succ.

De rest of 84 % wordt gelijkmatig verdeeld tussen de kinderen. Jullie worden ieder blote eigenaar voor 1/2 van de nalatenschap. de successierechten die jullie betalen zijn , voor ieder afzonderlijk :
op de schijf tot 50.000 € = 3 %.
op de schijf van 50 tot 250.000 € = 9 %.

Op dezelfde manier worden eventuele roerende goederen verdeeld. Daar betaalt moeder wel successierechten op haar vruchtgebruik , maar behoudt haar deel in de gemeenschap , zon der lasten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hermann
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 04 jul 2009 22:47

Fel bedankt voor je snelle reactie. Gestaafd met je antwoord heb ik wat opzoekwerk gedaan ... begrijp het nu volledig. :)

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”