schenking of verkoop

y2
Topic Starter
Berichten: 4

schenking of verkoop

#1 , 26 jun 2009 13:48

Als enig kind zou ik het ouderlijk huis willen overnemen. Wat is nu het best om te doen. Mijn ouders zouden het willen schenken of verkopen. Indien het een verkoop zou zijn dan willen ze zeker niet de nog te schatten waarde hebben maar een heel stuk minder.

Om deze eventuele verkoop te financieren kunnen we gebruik maken van een sociale lening. Maar hoe gaat dit dan met hun schatters en de eigenlijke prijs dat ze willen.

Wie kan mij hier goede raad in geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 jun 2009 13:54

Als uw ouders geen dringende financiele zorgen hebben kunnen ze u best het pand schenken via een notariële akte. hierbij kunnen ze zelf bepalen wie de Kosten van de akte draagt, of ze het levenslang vruchtgebruik van het pand wensen (volledig of gedeeltelijk).

Raadpleeg een notaris voor meer gedetailleerde informatie. Hij/zij kan u volledige informatie verschaffen op basis van alle details. Een consult bij de notaris is gratis.

hardlife
Berichten: 94

#3 , 28 jun 2009 08:09

Een schenking met voorbehoud van vruchtgebruik lijkt mij hier het meest opportuun. Een GOEDE notaris is hierbij aangewezen. Hierbij zullen schenkingsrechten verschuldigd zijn berekend op de actuele waarde van het onroerend goed.

Indien het onroerend verkocht wordt tegen een waarde die lager ligt dan de marktprijs, zullen de meeste notarissen weigeren deze akte te verlijden indien het de prijs ogenschijnlijk en opmerkelijk lager ligt.

grtz

Reclame

wanton
Berichten: 9916
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 28 jun 2009 11:05

Indien uw ouders de woning willen schenken , zelfs met voorbehoud van vruchtgebruik , is aan te raden een deel te schenken om de drie jaar. Dan zijn de schenkingsrechten steeds de laagste en is er geen opduweffect.

Indien jullie tot een verkoop zouden besluiten , bepalen jullie zelf de prijs. Alleen wenst de Registratie de nodige rechten op de reële waarde te ontvangen. Kan dus best : verkoopprijs 100.000 €. Registratierechten op vb. 250.000 €.

Weet bovendien dat vererving - of toch zeker van een deel - nog steeds de goedkoopste oplossing is van overdracht van onroerend goed.

Spreek eens met een notaris ( of zelfs twee).
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”