Successierechten op eigendom helft appartement besparen

AnneG
Topic Starter
Berichten: 14

Successierechten op eigendom helft appartement besparen

#1 , 14 nov 2018 21:05

Na de dood van mijn vader heb ik 50% van de blote eigendom van het appartement en mijn stiefmoeder heeft 50% in volle eigendom.
Zij wil het later eventueel aan mij nalaten maar, gesteld dat het 200.000€ waard zou zijn, betaal ik ongeveer 40.000 successierechten op de helft (100.000€) die ik nog moet erven.

Ik het dan niet zinvoller van dan nu al de blote eigendom van die helft te kopen aan bijvoorbeeld 20.000€, met betaling van 10% schenkingsrechten op de volle 100.000€ (pro fisco)?

Als we niets doen is de situatie:
- staat +40.000 successierechten
- ikzelf -40.000
- mijn stiefmoeder 0

Zoals hoger beschreven, lijkt het mij:
- staat: +10.000 schenkingsrechten, 0 successierechten
- ikzelf -30.000 (schenkingsrechten en aankoopprijs) - notariskosten
- mijn stiefmoeder +20.000

De tweede situatie lijkt me dan toch zinvoller voor ons. Of sla ik ergens de bal mis of zien jullie nog addertjes onder het gras, ook niet-fiscale?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 nov 2018 14:22

Hoe kom jij aan dat bedrag? Stiefkinderen betalen het tarief rechte lijn. Dan betaal jij op een waarde van 100.000 € een bedrag van 6.000 € aan erfbelasting. Uw stiefmoeder moet wel een testament ten uwen gunste maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

AnneG
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 17 nov 2018 15:21

Bedankt voor het antwoord, dan ben ik foutief ingelicht. Ik had "ergens" (blijkbaar op de verkeerde plaats) gelezen dat stiefkinderen als niet-verwante personen successierechten betaalden. Indien het aan het tarief van kinderen is, dan is het natuurlijk geen probleem.

Dan was de vraag niet relevant en kan ze misschien verwijderd worden, maar wel bedankt voor de correctie!

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”