Aangifte van nalatenschap

sophie1980
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aangifte van nalatenschap

#1 , 21 jun 2018 10:32

Hallo,
Mijn moeder is 3 maanden geleden overleden en nu ga ik zelf proberen om de aangifte van nalatenschap in te vullen.
Ze was gescheiden van mijn vader, maar de eigendom (huis + bouwgrond) was nog in onverdeeldheid. Ze mocht gedurende de onverdeeldheid in het huis blijven wonen.
Ik ben de enige erfgename.

-Mag ik het gemeenschappelijk vermogen overslagen of moet ik de onroerende goederen hier invullen omdat mijn vader nog recht heeft op de helft hiervan?
-Ik heb van de verzekering vernomen dat de inboedel was verzekerd voor een bedrag van 62.620€, waar dit bedrag vandaan komt is me een raadsel want de inboedel is amper 1000€ waard. Bij eigen vermogen komt dan deze inboedel, maar neem ik dan 1000€ of is dit te veel?
-Er was nog een auto maar mijn vader moet in de akte van de echtscheiding nakijken of deze haar is toegewezen. Ik heb deze niet verkocht maar terug aan mijn vader gegeven. Hoe verklaar ik dit op de aangifte?
-Voor de onroerende goederen heb ik een landmeter aangesteld maar ik wacht nog op het verslag,inmiddels 3 weken geleden.
-Bij passief: de begrafeniskosten + columbarium zijn 2716€, vul ik deze kosten in of kies ik voor de forfait van 6000€?
-Er zijn nog verschillende rekeningen gekomen die ik de bank heb laten betalen, hier heb ik echter geen bewijzen meer van, ik kom echter nooit aan 6000€ schulden.

Alvast bedankt!
Sophie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 jun 2018 12:49

Hallo,
Ze was gescheiden van mijn vader, maar de eigendom (huis + bouwgrond) was nog in onverdeeldheid. Ze mocht gedurende de onverdeeldheid in het huis blijven wonen.
-Mag ik het gemeenschappelijk vermogen overslagen of moet ik de onroerende goederen hier invullen omdat mijn vader nog recht heeft op de helft hiervan?
? Geen idee hoe dat geregeld wordt

-Ik heb van de verzekering vernomen dat de inboedel was verzekerd voor een bedrag van 62.620€, waar dit bedrag vandaan komt is me een raadsel want de inboedel is amper 1000€ waard. Bij eigen vermogen komt dan deze inboedel, maar neem ik dan 1000€ of is dit te veel?
Je moet de polisnummer en verzekerde waarde invullen - maar je zet er bij "inboedel , oververzekerd "
(is ook normaal, je moet alles nieuw kunnen kopen na brand ...)

Maar je kan in de aangifte verderop bij "Eigen vermogen, roerende goederen" de inboedel opschrijven, en daar de vermelding "zwaar oververzekerd" en de werkelijke waarde zetten


-Er was nog een auto maar mijn vader moet in de akte van de echtscheiding nakijken of deze haar is toegewezen. Ik heb deze niet verkocht maar terug aan mijn vader gegeven. Hoe verklaar ik dit op de aangifte?
Als hij van je vader is, niet

Anders zal je er een waarde op moeten kleven
-Bij passief: de begrafeniskosten + columbarium zijn 2716€, vul ik deze kosten in of kies ik voor de forfait van 6000€?
Forfait uiteraard
Is dubbel zo hoog als je werkelijke kosten ...

-Er zijn nog verschillende rekeningen gekomen die ik de bank heb laten betalen, hier heb ik echter geen bewijzen meer van, ik kom echter nooit aan 6000€ schulden.
De werkelijk betaalde uitgaven die je moeder nog moest betalen, en kosten die nog achteraf komen over de periode voor haar overlijden, zet je bij "Passief" indien hoger dan het forfait van 1500 euro

Denk bvb ook aan energie-afrekeningen, dan kan dat passief snel oplopen
(hopelijk gas/elektriciteit/water al laten omzetten op jou en je vader ?)

Eventuele terugvordering van mogelijk teveel betaald pensioen zet je ook in Passief

Dat staat los van het forfait voor de begrafeniskosten
Je kan voor de begrafeniskosten forfait nemen, en de werkelijke andere kosten aangeven indien > 1500€


De bank kan je een overzicht geven wat ze betaald heeft aan wie
Heb je geen kopies genomen van de rekeningen - of kopie doorgestuurd naar bank ?
Die moeten bij de aangifte als je geen forfait gebruikt

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 jun 2018 13:19

bij de verzekering van de inboedel zet je : maatschappij en verzekerd bedrag. Het vermeld bedrag duidt op de nieuwwaarde en is niet zo abnormaal, dus niet 'oververzekerd'. Dat bedrag zou je krijgen om een nieuwe inboedel te kopen als die totaal zou vernietigd zijn. Je zou verschieten hoeveel dat kost.

Voor de waarde in 'eigen vermogen' vermeld je voor inboedel : 1.000 €.
Voor begrafenis en andere schulden kies je idd best telkens voor de forfait. Het bedrag is ondertussen geïndexeerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 jun 2018 20:31

Het vermeld bedrag duidt op de nieuwwaarde en is niet zo abnormaal, dus niet 'oververzekerd'.
Komt van de notaris :wink:

sophie1980
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jun 2018 10:46

Bedankt iedereen voor de info! Dan moet ik alleen nog ten rade gaan bij de notaris voor de eigendom die in onverdeeldheid is. Dit bespaart me veel.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”