registratiebelasting - klein beschrijf - boete

mortingestreise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

registratiebelasting - klein beschrijf - boete

#1 , 14 mar 2018 13:07

Ik heb recentelijk een brief in de brievenbus mogen ontvangen van de VLABEL betreffende registratiebelasting voor een aangekochte woning.

Situatie: woning gekocht in 2012 met klein beschrijf, akte verleden op 13/3/12, grote renovatiewerken uitgevoerd (door een aannemer, is ook beschreven in de akte) & de woning kunnen betrekken op 1/3/15 (net binnen 3 jaar). Ik beschik ook over de GEW contracten die op mijn naam staan op het adres, daterende van 5/3/15. Echter dateert het attest van de bevolking vanaf 4/5/15 (domicilie). Dit heeft te maken dat ik de wijkagent 1x heb moeten missen en ook door het feit dat ik ging trouwen rond die periode. Het was heel druk... dus niet aan gedacht om "mijn" domicilie al voorlopig te plaatsten op betreffend adres om geen boete te krijgen. Alsmede dacht ik om samen met mijn partner in te schrijven in het bevolkingsregister om zo geen dubbel werk te doen.

Een maand later, 24/4/15 zijn wij dan wettelijk getrouwd & nadien de wijkagent gecontacteerd. Uiteindelijk zijn we gedomicilieerd op 4/5/2015 & tot heden nog altijd gedomicilieerd.

Mensen in een gelijkaardig situatie of ervaring hiermee?

Alvast bedankt
Kat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 14 mar 2018 13:34

U kan bezwaar indienen, maar de wettekst spreekt van domiciliering, niet van effectieve bewoning.

mortingestreise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2018 12:30

Ik zal een bezwaar indienen, maar vroeg mij af hoe sterk/zwak ik sta om eventueel vrijgesteld te worden? Dank voor uw reactie.

Reclame

mortingestreise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2018 17:01

Intussen reactie gekregen op mijn bezwaar. Negatief. Zij kunnen niet ingaan op de betwisting en vragen om het verschuldigde bedrag te betalen..

Advocaat nemen?

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 19 apr 2018 19:58

Kunt u doen, maar dat gaat u mogelijk enkel meer kosten.

mortingestreise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2018 11:58

Eventueel aanhalen dat de huurder niet wilde verhuizen? Hij kreeg wel tijdig zijn opzegbrief, om te verhuizen tegen 28/2/2015. Hij verhuisde echter 2 weken later (rond 12/3/2015) - zou dit gezien worden als overmacht?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 apr 2018 12:12

Wat komt die huurder hierbij zien. Je kocht op 13.03.12, en begon verbouwingen.
Uiteindelijk verhuis op 01.03.15 Dus nog binnen de 3 jaar (schreef je zelf), en dan wacht je nog 2 maanden om er je te domiciliëren. Je had die adreswijziging al op 02.03.15 kunnen melden op de gemeente. Dat je het druk had is geen excuus voor de fiscus.
Waar blijft die huurder in dit verhaal?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”