Schuld kwijtschelden?

Jean Pieters
Topic Starter
Berichten: 3

Schuld kwijtschelden?

#1 , 06 sep 2017 08:31

Beste,

Ik heb aan mijn dochter de voorbije 6 jaar heel wat afbetaald en voorgeschoten om haar zware studies van piloot te kunnen betalen en de daarmee verwante activiteiten (lidgeld vliegclub, bijkomende cursussen allerlei, verblijven in buitenland zoals vliegopleiding in USA). Het bedraagt enkele duizenden EUROS en dit staat allemaal opgelijst in een tabel. Nu wil ik deze schulden kwijtschelden en tegelijk hetzelfde bedrag schenken aan mijn zoon opdat die evenveel zou hebben. Hoe pak ik dat best aan?
Is kwijtschelden van een schuld een schenking? Registreer ik dat dan best?

Hartelijk dank bij voorbaat.

J P

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2017 08:43

In principe is het "normaal" dat een ouder de studies van zijn kind betaald. In uw geval gaat het weliswaar om een héél erg dure opleiding, maar het principe blijft een beetje hetzelfde (ik ga er van uit dat uw dochter deze opleiding volgde als eerste hogere studie, na dat ze het middelbaar afgerond had?). Je hoeft deze kosten dus niet als schuld te bekijken als je dit niet wil.

Een schenking hoef je niet te laten registeren. Als deze niet geregistreerd is, heeft dit wel tot gevolg dat het geschonken bedrag bij het nalatenschap zal geteld worden als de schenker binnen de drie jaar na de schenking zou overlijden, waarna er dan erfbelasting zal op betaald moeten worden. Als u dus nog relatief jong bent en in goede gezondheid, is het registereren van de schenking misschien niet het beste idee.

Dus in principe kan je de "schuld" van de dochter gewoon vergeten, en hetzelfde bedrag aan uw zoon schenken, zonder dat je daar enige formaliteit moet voor vervullen. Als je achteraf discussie tussen zoon en dochter vreest (dochter die bijvoorbeeld claimt dat uw zoon een bedrag gekregen heeft dat zij niet zou gekregen hebben), ligt het weer iets anders, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 sep 2017 09:15

OPGELET:
Ook als een schenking is geregistreerd wordt ze, op vraag van de "benadeelde", bij de nalatenschap geteld voor wat de VERDELING betreft:
Om dat te vermijden moeten twee voorwaarden vervuld zijn :

- de schenking moet "buiten erfdeel" gebeurd zijn, en,
- daardoor mag de wettelijke reserve van het andere kind niet worden aangetast.

Dus TS schenkt best buiten erfdeel, want anders kan de dochter later amok maken.
Want het klopt dat opleidings- en studiekosten geen schenking zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Jean Pieters
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 06 sep 2017 11:39

Alvast bedankt voor deze reacties en suggesties !

Terug naar “Successie- & Registratierechten”