Uitstel van successierechten bij erfenis van blote eigendom

LoesjeBE
Topic Starter
Berichten: 1

Uitstel van successierechten bij erfenis van blote eigendom

#1 , 06 nov 2015 11:43

Beste,

Ik heb een vraag betreffen.de: artikel 79 van het Vlaams Wetboek Successierechten - Uitstel van successierechten bij erfenis van blote eigendom.

Situatie:
1 ouder onlangs overleden, 1 ouder leeft nog en bewoont haar eigen huis.
Er zijn 2 kinderen. Ik heb geen contact meer met het andere kind of de ouders.
Zoals ik begrepen heb word ik deels blote eigenaar van het huis en zal successierechten moeten betalen, wat een probleem kan vormen.
Ik kwam het volgende artikel tegen maar begrijp de inhoud niet goed: artikel 79 van het Vlaams Wetboek Successierechten

Wat bedoelt men met de Zekerheidsstelling:
"De blote eigenaar dient evenwel een zekerheid te stellen dat hij de verschuldigde successierechten zal (kunnen) betalen bij het uitdoven van het vruchtgebruik.
Deze zekerheid kan bestaan uit een hypotheekvestiging (in eerste rang op Belgische onroerende goederen) of een borgstelling (in speciën bij de Deposito- en Consignatietaks).
De Administratie aanvaardt voortaan ook een persoonlijke borgstelling.
Zowel de blote eigenaar zelf als een derde kunnen de zekerheid stellen.
Een persoonlijk borgstelling door een derde wordt evenwel niet aanvaard."

Ik ben niet zo goed in financiële termen. Kan iemand mij helpen met info?

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 nov 2015 14:17

Twee punten :
- weet u al hoeveel u gaat moeten betalen.? ( waarde woning en leeftijd overlevende ouder?)
- u erft in principe ook een deel van het aanwezige geld. U mag en kan dat opvragen om te gebruiken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 06 nov 2015 19:24

Er zijn zéér weinig artikels afgeschaft uit het Wetboek der Successierechten bij de overgang van Federaal naar Vlaams maar art. 79 is er één van.
Het was een zeer weinig toegepast systeem waarbij men als blote eigenaar de betaling van successierechten kon uitstellen, als men maar de nalatigheidsinteresten betaalde en een waarborg stelde.
Maar het bestaat dus niet meer en er is niets voor in de plaats gekomen.

Reclame

brom
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2017 14:26

Hoe zit het dan in het Brussels en Waalse gewest, blijft daar het artikel, die de uitstel van betaling regelt van kracht? Zo ja hoe zit het dan met artikel 10 van de Belgische grondwet?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2017 21:09

Het teloorgaan van art. 79 W.Succ. is de Vlaamse Belastingdienst niet ontgaan. De enige mogelijkheid die dit probleem wat opvangt, is het aanvragen van een afbetalingsplan. Men kan voor erfbelasting een afbetalingsplan krijgen als:
- uit de aangifte van nalatenschap blijkt dat er onvoldoende gelden geërfd worden om de erfbelasting te betalen
- u enkel blote eigendom erft.

Dit op basis van standpunt nummer 16113 van 5 december 2016 (zeer recent dus). Dit standpunt is nog niet gepubliceerd op de website maar zal denk ik wel nog verschijnen.

Het is niet zeker dat het toegestaan wordt. De fiscus kan uw aanvraag weigeren, maar het kan het proberen waard zijn.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”