wie erft lening?

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

wie erft lening?

#1 , 17 dec 2007 18:25

Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht. Ik heb toen geen schuldsaldoverzekering afgesloten omdat ik toen nog alleen was. Ik ging er immers van uit dat, mocht ik overlijden, mijn huis verkocht zou worden en dat de lening zo zou afgelost worden.
Ondertussen ben ik gaan samenwonen en denken we eraan dit wettelijk te laten registeren. Hierdoor zou mijn vriend het vruchtgebruik van mijn woning (di gezinswoning) erven.
Ik stel mij echter de vraag wie de lening die op het huis zit verder moet afbetalen? Is dit voor de vruchtgebruiker of de naakte eigenaars of wordt dit pro rata omgedeeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 17 dec 2007 19:23

Ik DENK dat die lening moet worden terugbetaald. Ik zie niet in dat de bank akkoord moet gaan met afbetalers die zij niet kent (= waarvan zij het financieel vermogen niet heeft kunnen nagaan).

Als de erfgenamen geen geld hebben (of erven) om de lening terug te betalen, moeten ze het goed verkopen of moeten ze een eigen lening aangaan.

Lees eens uw akte lening door; dat is maximaal 8 pagina's.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 17 dec 2007 21:07

Neem een 'gemengde levensverzekering' (10/10 bv.).

Ps: Welke bank geeft een hypothecaire krediet zonder SSV?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”