vrijstelling van successierechten

irqu
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Nevele

vrijstelling van successierechten

#1 , 01 dec 2007 16:41

Klopt het dat de vrijstelling van successierechten ook geld voor feitelijk samenwonende, ook al hebben ze een 'beding van aanwas' op hun woonst genomen.
Ik hoor tegenstrijdige berichten, de ene zegt dat er altijd 5 of 10 % moet betaald worden naargelang groot of klein beschrijf van de aankoop.
Kan iemand mijn hier over een duidelijk antwoord geven ? bedankt
irqu

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 01 dec 2007 21:04

Er kan geen vrijstelling zijn van successierechten, aangezien dergelijk huis niet in de erfenis valt.
Bij overlijden van één van de betrokkenen moet de ander een verklaring indienen en bijkomende REGISTRATIErechten betalen (5 of 10%).

wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 01 dec 2007 21:05

Bij een beding van aanwas is er geen 'erfenis' waarbij successierechten moeten betaald worden. In voorkomend geval is er een uitvoering van een contract , nl. het beding of de tontine , waarbij de overlevende partner eigenaar wordt , met terugwerkende kracht , van het deel van de overledene. Hierop moeten registratierechten betaald worden , normaal 10 % of bij klein beschrijf 5 %.
Herbekijk de situatie en laat U registreren als wettelijk samenwonende. Er is sinds kort de automatische vererving van het vruchtgebruik , maar men kan via testament alles aan de wettelijke partner overmaken. Vermits in Vlaanderen de successierechten op de gezinswoning voor de overlevende partner zijn afgeschaft , is deze regeling sowieso de voordeligste.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

irqu
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Nevele

#4 , 02 dec 2007 19:41

Betekent dat dan 5 of 10 % op de helft van de woning ? Die waarde wordt dan waarschijnlijk geschat door een deskundige.
irqu

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 02 dec 2007 22:10

Betekent dat dan 5 of 10 % op de helft van de woning ?
Ja.

Die waarde wordt dan waarschijnlijk geschat door een deskundige.
Nee, ze wordt gecontroleerd door een deskundige. U moet in uw verklaring zelf een waarde aangeven.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”