Huis verkopen na overlijden? ja of nee?

dave44
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: lembeek

Huis verkopen na overlijden? ja of nee?

#1 , 30 nov 2007 21:51

Onlangs is mijn vader gestorven en ben ik samen met met moeder mede-eigenaar van een huis die momenteel verhuurd wordt.
Wij denken eraan om dit huis te verkopen. Maar om veel successierechten te vermijden zegt men ons om te wachten met de verkoop.
Klopt dit? En hoelang moeten we dan wachten?
Waarde van het huis wordt geschat op 300.000 €
Alvast bedankt voor de reaktie op mijn bericht.
Dave

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 01 dec 2007 20:59

als de datum van de verkoopakte later valt dan 2 jaar + 5 maand na het overlijden (indien overleden in belgië), en iedereen heeft tijdig ingediend, dan zit U safe.

Of U vraagt een voorafgaande schatting (op uw kosten).

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 02 dec 2007 10:37

“Art.127.Wanneer er bevonden wordt dat de aangegeven waarde van aan de onder artikel 111 voorziene schatting onderworpen goederen te laag is, en dat het tekort gelijk is aan of hoger is dan het achtste van het totaal der waarderingen van de gecontroleerde goederen, zoals zij in de aangifte vermeld zijn, is er een boete gelijk aan de bijkomende rechten verschuldigd...Art.137.Er is verjaring voor de eis:1° van de rechten, interesten en boeten verschuldigd op een aangifte, na twee jaar te rekenen van de dag van de indiening der aangifte...”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Indien u spontaan en onverwijld de meerwaarde aangeeft zoals die zou blijken uit de verkoopprijs dan kan u wellicht vrijgesteld worden van die boete,doch niet van de bijkomende rechten.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 02 dec 2007 12:58

Indien u spontaan en onverwijld de meerwaarde aangeeft zoals die zou blijken uit de verkoopprijs dan kan u wellicht vrijgesteld worden van die boete,doch niet van de bijkomende rechten.

Ik bevestig dat die "wellicht" een "met zekerheid" is.
Vrijstelling van de boete; niet van de bijkomende rechten en niet van de nalatigheidsinteresten berekend vanaf de oorspronkelijke betalingsdatum (in principe 7 maand na overlijden).

Terug naar “Successie- & Registratierechten”