ouderlijke boedelverdeling /ascendentenverdeling

Hilde Van
Topic Starter
Berichten: 2

ouderlijke boedelverdeling /ascendentenverdeling

#1 , 28 nov 2007 18:46

Kan mijn vader zijn ouderlijk huis schenken aan zijn 3 dochters dmv ouderlijke boedelverdeling, en in de akte laten opnemen dat dochter 1 de delen van dochter 2 en 3 inkoopt? Op die manier zouden de 1% registratierechten en notariskosten die bij een schenking-verdeling gelden kunnen vermeden worden. Of zijn de schenkingsrechten dan ook duurder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 nov 2007 20:39

De schenking enerzijds en de uit onverdeeldheid-treding zijn twee aparte zaken. Het is normaal dat de schenking aan de drie kinderen gebeurt. Zo blijft het principe recht = ieder krijgt hetzelfde , zowel qua vorm als qua bedrag. Er worden de nodige schenkingsrechten betaald , voor ieder te beginnen in de laagste rang. Vader kan zijn 'wens ' uiten dat één de twee anderen uitkoopt.
Maar dit is een ander actie en ander akte. Hier moeten de registratierechten van 1 % betaald worden op de twee overgekochte delen. In deze handeling treedt vader niet meer op. Blijft nog het ereloon van de notaris : spreek op voorhand af , voor de twee aktes.
Schenkingsrechten onroerende goed tgv. kinderen : per begunstigde =
waarde 50.000 € = 2125 €
schijf tot 100.000 € = + 7 %
100- 150.000 € = + 10 %
150 - 200.000 € = + 14 %
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”