inwonend kind betaalt minder successierechten ?

Tineke
Topic Starter
Berichten: 2

inwonend kind betaalt minder successierechten ?

#1 , 22 nov 2007 12:40

De vader van een vriend is in mei 2007 overleden. Mijn vriend woont in een huis dat eigendom is/was van zijn vader en waarin hijzelf investeringen heeft gedaan. Hij betaalde bovendien een kleine huurprijs aan zijn vader. De broer van mijn vriend is vorig jaar bij de vader komen inwonen, in een woning met een veel hoger kadastraal inkomen en een hele grote tuin, eveneens de eigendom van de vader.
Nu blijkt dat de beide woningen op gelijke waarde geschat zijn (door de notaris). Mijn vriend moet nu het dubbele betalen aan successierechten dan het bedrag dat zijn broer moet betalen.
Klopt dit ? Wordt er geen rekening gehouden met de beperkte periode waarin de broer zijn domicilie veranderde ? De reden waarom hij ging inwonen bij zijn vader had niets te maken met een eventuele verzorging of bijstand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 nov 2007 20:00

Is van geen enkel belang voor de berekening van successierechten:
* de woonplaats van de kinderen
* de leeftijd van de kinderen (op een minimale vermindering na als ze minder dan 21 zijn)
* het feit of kinderen al dan niet samenwonen met de overledene.

Als 2 broers dus verschillend moeten betalen, dan is dat omdat ze iets verschillend krijgen.
Maakte hun pa een testament?

Tineke
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 nov 2007 13:59

Hun vader had een testament waarin stond dat zoon 1 de woning kreeg waarin de vader op dag van overlijden woonde; dat zoon 2 de tweede woning kreeg die eigendom van de vader was.
Zou het kunnen dat de successierechten voor de hoofdverblijfplaats van de overledene goedkoper uitvallen dan die voor een tweede woonst, zoals in het geval van een buitenverblijf ?

Reclame

wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 nov 2007 18:11

Suggestie : de woning waar vader nog woonde , was gemeenschappelijk van de vader en zijn echtgenote. Indien deze laatste ook overleden is , kan vader slechts een halve woning vererven. Vraag aan notaris hoe vork in de steel zit : misschien is broer slechts voor 3/4 eigenaar en vriend voor 1/4 , na erfenis van moeder.???
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 27 nov 2007 21:24

Naar kinderen toe is er geen enkel verschil wie welk his erft: hoofdverblijfplaats; 2de verblijf, kantoorgebouw, loods, garage, ...

Het enige wat de successierechten bepaalt is de aangegeven waarde van elk onroerend goed.

(enkel voor de echtgenoot en de meeste samenwonenden is er een vrijstelling voor de gezinswoning in het Vlaams Gewest)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”