Schenking volgens art. 951 BW

Petje
Topic Starter
Berichten: 5

Schenking volgens art. 951 BW

#1 , 24 nov 2007 17:04

Art 951 BW zegt: "De schenker kan ten aanzien van de geschonken goederen het recht van terugkeer bedingen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde alleen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde en zijn afstammelingen.

Dit recht kan alleen ten voordele van de schenker worden bedongen."

- Kan ik dus bijvoorbeeld mijn aandelen in mijn NV wegschenken aan mijn kind, en als het komt te overlijden komen ze terug naar mij zonder successie erop?

- Kan dat via een aangetekende brief om schenkingsrechten te vermijden? (ik ben op de hoogte van die drie jaar etc., gewoon de vraag of het op deze manier kan, het artikel in de brief vermeldend bijvoorbeeld)

- Een schenking van mij naar mijn kind die pas gebeurt onder de opschortende voorwaarde dat ik overlijd is wel onderhevig aan successierechten, juist? Dacht dat dit zelf niet legaal was of zo...

Mocht iemand me Commentaren, Wetspraak e.d. betreffende deze zaken kunnen bezorgen...

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 nov 2007 12:00

“Art.8.Worden geacht als legaat te zijn verkregen,de...waarden die een persoon geroepen is kosteloos te ontvangen, bij het overlijden van de overledene, ingevolge een contract bevattende een door de overledene of door een derde ten behoeve van de verkrijger gemaakt beding...”(W.Succ.=Wetboek Successierechten).

‘en als het(=kind) komt te overlijden komen ze terug naar mij’ is een beding dat niet gemaakt werd ‘door de overledene of door een derde ten behoeve van de verkrijger‘,maar door de verkrijger zelf,zodat art.8 W.Succ. hierop niet van toepassing is.

Het beding van terugkeer krachtens art.1251 Burgerlijk Wetboek,houdt ook niet in dat u de terugkerende waarden ERFT,zodat u daarop geen successierechten verschuldigd bent.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”