successierechten betalen

hugy
Topic Starter
Berichten: 12

successierechten betalen

#1 , 22 nov 2007 23:33

Geachte,

Ik woon bij mij vader in en ik zou graag het huis nu reeds willen moderniseren, die ik later zal erven
Maar ik heb enkele vragen in verband met de successierechten die ik dan later zal moeten betalen.
Ik ga ervan uit wanneer ik het gehele huis zou renoveren het huis dan ook in waarde zal stijgen en ik dus later ook meer successierechten zal moeten betalen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen successierechten moet betalen op de meerwaarde van het huis ?
Ik zelf dacht aan een schatting te laten maken van het huis voor de renovatie werken en dit
te laten registreren bij een notaris.Is deze manier rechtsgeldig voor betwisting te betalen successierechten?
Hoe ga ik best te werk ?

Hoeveel bedraagt de percentage die men moet betalen voor successierechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 nov 2007 18:36

Uit uw uitleg maak ik op dat U enig kind bent , omdat U het huis later zal erven.
Misschien is het aan te raden dat uw vader U een schenking doet van de blote eigendom van de woning , met voorbehoud van het vruchtgebruik.
Hierdoor kan uw vader blijven wonen. Bij zijn overlijden wordt het huis uw volledige eigendom , zonder dat U verder successierechten moet betalen. Vraag mischien eens , via een notaris , of U al niet een stuk van het huis , vb. moeders part , in blote eigendom heeft.
Grote kosten vallen wettelijk ten laste van de blote eigenaar. Dus hier hebt U wat U wenst.
Er moet wel een notaris tussenkomen , contacteer er één.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”