Problemen domicilie/klein beschrijf/verhuren

Sketch
Topic Starter

Problemen domicilie/klein beschrijf/verhuren

#1 , 04 mar 2013 16:22

Hallo iedereen.

Ik heb in augustus 2012 een woning gekocht aan klein beschrijf voor €85.000, netjes 5% registratierechten en zo op betaald.
Ik ben er gedomicilieerd sedert 3 september 2012.
Ikzelf en m'n toenmalige vriendin genoten ook elk bij-abbattement (ik vermoed €17.500 elk?).
In december 2012 gingen ik en m'n partner uit elkaar, waardoor ik de woning moest overnemen, wat me nog eens de verdelingstaks à 2,5% + opnieuw notariskosten gekost heeft.
Ik betaal deze woonst thans verder af, waar mijn hoofdverblijfplaats (domicilie) heden nog steeds gevestigd is, daar dit verplicht is gedurende drie jaar ononderbroken (dus t.e.m. 4 september 2015) wegens het klein beschrijf en zo als ik het goed verstaan heb.
In de feiten verblijf ik echter een groot deel van mijn dagen terug in de ouderlijke woonst.
Ik vroeg me nu af of er mogelijkheden bestaan naar verhuur toe.
Kan ik deze woonst verhuren aan iemand indien deze persoon akkoord is dat mijn domicilie daar blijft staan?
Kan het kwaad dat er nog iemand gedomicilieerd komt indien het verhuurd is?
Mag ik een verhuurcontract afsluiten? Dit mag dan waarschijnlijk niet geregistreerd worden?
Zijn er risico's (bv. huurder die mij uitschrijft bij dispuut?)

Dank bij voorbaat voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 04 mar 2013 16:28

U mag uw woning verhuren.
Uw domicilieadres daar laat staan terwijl U er niet woont met als doel de bijkomende registratierechten te ontlopen is domiciliefraude.

Sketch
Topic Starter

#3 , 04 mar 2013 16:30

U mag uw woning verhuren.
Uw domicilieadres daar laat staan terwijl U er niet woont met als doel de bijkomende registratierechten te ontlopen is domiciliefraude.
Dus ik mag de woning verhuren? Wat gaat me dit dan kosten aan bijkomende registratierechten en zo?
opnieuw 5% + boete 1/3? Juist?
Moet ik dan echter ook nog een boete betalen voor het bij-abbattement?
Mvg.

Reclame

0Laura!

#4 , 08 apr 2013 20:48

Dag iedereen,

Wij zitten met een soortgelijk probleem. We kochten vorig jaar een appartement in Brussel en kregen korting op onze registratierechten. Enkele maanden geleden werd ik (ongepland) zwanger. Het appartement is in loftstijl, dus het is onmogelijk om hier met baby te verblijven. We zouden het appartement dus willen verhuren, zonder ons domicilie adres te wijzigen. Anders dienen we een fikse boete te betalen. Nu hebben we een huurder gevonden, maar deze wenst zich te domiciliëren. Bij controle zal de wijkagent echter merken dat dit appartement zich niet dient voor 3 personen. Echter is zij bij onze domiciliëring een jaar geleden niet komen kijken... Weet er iemand van jullie een goede oplossing? Alvast bedankt!

amala

#5 , 19 apr 2013 16:04

Kan ik mij met mijn belgisch rijksregistratie nummer opnieuw inschrijven in een belgische gemeente? Ik heb een nederlands paspoort.
Ik ben weg geweest uit belgie en heb sindsdien in nederland en spanje ingeschreven gestaan. Nu wil ik weten of ik enkel mijn r.r.nummer nodig heb om mij opnieuw in belgie in te schrijven. Dus zonder aan andere voorwaarden te voldoen qua werk en inkomen etcetera.

eylis

#6 , 19 apr 2013 16:29

amala, géén topic kapen van een andere vraagsteller. Dat wordt ontzettend ingewikkeld, want op welke vraag wordt er dan geantwoord? De jouwe of die van de originele vraagsteller. Start zelf een nieuwe topic. Dan kan je daar je antwoorden krijgen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”