Bosgrond wel of niet aangeven in nalatenschap

lucas123
Topic Starter

Bosgrond wel of niet aangeven in nalatenschap

#1 , 19 dec 2012 10:30

Mijn ouders hebben een stuk bosgrond (3000m2) in eigendom. Het eigendom van de bosgrond is hoogstwaarschijnlijk nooit aangegeven bij de fiscus (ik vind er ook geen aanrekening van KI van terug). Moeder en vader vallen onder mijn bewindvoering. Mijn vader is onlangs overleden.
Ik zit nu met de vraag: moet ik de notaris die de nalatenschap afhandelt laten weten dat er waarschijnlijk nog een bosgrond in eigendom was? Ik betaal er natuurlijk liever geen successierechten op.
Kan de fiscus en de dienst van de overheid waar de nalatenschap aangegeven wordt of de notaris te weten komen dat er een bosgrond was ? (In theorie zou het bv. kunnen dat de bosgrond al lang verkocht is, dat weet ik niet zeker).
Als ik het bestaan van de bosgrond toch aangeef. Gaan ze bij de fiscus dan niet zeggen: "meneer u dient nu zoveel jaren achterstallige belasting te betalen ? "
Speelt het nog een rol voor een eventuele latere verkoop dat het bos bij de fiscus niet is aangegeven ?
En als ik de bosgrond aangeef: kan ik dan de waarde op zeg maar bv. 100 euro schatten: wie wil nu een bos kopen dat tussen andere bossen ligt en de bosweg ernaar toe is totaal verwildert (vroeger was dat wel een goede investering daar men er lang gelden nog een caravan of zo op kon zetten, nu mag dat allemaal al lang niet meer).

Alle reacties welkom !
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 19 dec 2012 10:39

Bezit van onroerende goederen zijn gekend, ze proberen verzwijgen in een successieraangifte is zinloos en bovendien fraude.
U geeft de werkelijke waarde van het onroerend goed aan. Met 100 euro voor 3000m2 bosgrond gaat U vermoedelijk niet wegkomen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2012 11:12

(In theorie zou het bv. kunnen dat de bosgrond al lang verkocht is, dat weet ik niet zeker).
.
Als je de kadastrale gegevens van die bosgrond kent, kan je toch via het kadaster te weten komen wie er vandaag de dag eigenaar van is? Met gissen zou je wel eens met een dure rekening komen te zitten.

Reclame

wanton

#4 , 19 dec 2012 19:18

U doet het zelf , of de notaris neemt contact met het Kadaster of de Registratie omtrent de eigendom van dat perceel. Indien het nog eigendom is van de overledene zal het moeten aangegeven worden. De Registratie zal u bovendien kunnen meedelen of dat perceel in een zgn. VEN-gebied ligt. (Vlaams ecologisch netwerk) Deze gronden en bossen zijn vrijgesteld van successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hermano

#5 , 20 dec 2012 22:19

bij sommige gemeenten kan je zelf ( gratis ) de eigenaar van de grond bekomen
op kleine percelen bosgrond betaal je geen kadastraal inkomen
bosgrond kost 2 à 3 euro /m2
maar ik heb enkele jaren geleden bosgrond ( ook moeilijk bereikbaar ) openbaar gekocht aan 1 eur/m2 , maar dat is wel het absolute minimum , denk ik
als er een beheersplan voor het bos is opgemaakt , betaal je ook geen successierechten

Creatief

#6 , 21 dec 2012 18:40

We beschikken ook over bossen. KI = 0 €. Dit wil niet zeggen dat het stuk ongekend is op het kadaster. Alle percelen zijn daar piekfijn uitgetekend.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”