Echtscheiding : voorafname onroerend goed en verdelingsrecht

carembeu
Topic Starter

Echtscheiding : voorafname onroerend goed en verdelingsrecht

#1 , 28 feb 2012 16:06

Ik zit met volgende vraag :

In het verleden heb ik, via het huwelijkscontract, een onroerend goed in de gemeenschap gebracht, met daarbij een beding van voorafname in geval van echtscheiding.
Binnenkort wordt er begonnen met de vereffening en verdeling in het kader van echtscheiding.
Moeten er in het geval van een voorafname van het onroerend goed, ook verdelingsrechten betaald worden ?

Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 mar 2012 10:24

“Art.114.De bepalingen van deze afdeling (=Verdelingen) zijn niet van toepassing op de uitvoering van een beding van terugvalling...“(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

Het betreft evenmin een overdracht onder bezwarende titel van onroerende goederen .

Hieruit leid ik af dat de toepassing van voornoemd beding van terugvalling niet belastbaar is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”