Advies omtrent praktisch regelen nalatenschap

wimdw
Topic Starter
Berichten: 12

Advies omtrent praktisch regelen nalatenschap

#1 , 12 dec 2011 18:08

Situatie (met afgeronde getallen) om duidelijkheid te bekomen :

Ouders gehuwd onder gewone wettelijke stelsel (gemeenschap van alle goederen). Er zijn drie meerderjarige kinderen.
Totale vermogen bestaat uit de eigen bewoonde woning (geschat 150.000 Euro), een appartement aan de kust (geschat 150.000 Euro) + totaal roerende goederen 100.000 Euro

Vader komt te overlijden. Via notaris wordt dus vastgelegd dat er 300.000 Euro aan onroerende goederen en 100.000 Euro roerende goederen zijn (totaal dus 400.000 Euro).
Bijgevolg komt de helft, zijnde 200.000 euro in de nalatenschap terecht, de andere helft is van de langstlevende. Langstlevende erft het vruchtgebruik van de andere helft (haar vruchtgebruikt is bepaald op 25% ). De kinderen erven elk 1/3 blote eigendom. Successierechten te betalen door langstlevende ongeveer 200 Euro, de kinderen elk ongeveer 1500 Euro.

1) Het appartement aan de kust wordt ondertussen verkocht voor 150.000 Euro. Hoe moet het geld dat vrijkomt door de verkoop verdeeld worden onder de erfgenamen ?
Heeft de langstlevende nog beslissingsrecht over deze 150.000 Euro en komt dit geld en eventuele latere intresten haar nog toe ?
Of heeft zij enkel recht op de helft + de som die overeenkomt met 25% vruchtgebruik van de andere helft ? Gaat 1/3 van hetgeen dan overblijft automatisch nu reeds naar de kinderen en kunnen zij hier vrij over beschikken ? Moet dit door de notaris correct verdeeld worden en op een rekening gestort worden op naam van ieder kind ?

2) wat betreft de helft van de roerende goederen (zijnde 50.000 Euro). Vermits hier ook successierechten zijn op betaald, wat is de beste oplossing om later geen tweede maal successierechten te moeten betalen (ttz na overlijden moeder) ?
Ik vermoed dat een gedeelte van het geld best overgeschreven wordt op een rekening op naam van de drie kinderen en de intrest naar de langslevende gaat ? Heeft de langstlevende enkel recht op de intresten of moet zij eveneens over dit gedeelte van het geld kunnen beschikken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 dec 2011 18:31

Overlevende echtgenote heeft de helft van elk goed afzonderlijk : de helft van het huis , van het appartement en van de roerende goederen. Van de helft van vader heeft zij idd het vruchtgebruik ( waarom zeg jij 25 %?) op alles. Zij betaalt successierechten op het VG van het appartement en van het geld.
Voor de splitsing VG/BE van het onroerend goed moet men niets doen , dat wordt genoteerd bij de Registratie. Voor het geld moet men dat zelf organiseren : het geld op naam van de kinderen afzonderlijk blokkeren bij een bank , met levenslange uitkering van de rente aan moeder. Slechts bij haar overlijden komt dat geld , zonder verdere kosten , volledig toe aan de kinderen.
Indien het appartement verkocht wordt : zelfde redenering. Moeder de helft , rest blokkeren op naam van de kinderen met rente (VG) aan moeder. De kinderen kunnen daar in principe niet vrij over beschikken - moeder ook niet. Moeder kan wel gedeeltelijk afstand doen van het vruchtgebruik.
Ik herhaal mijn vraag : hoe komt u aan die 25 % waarde van het vruchtgebruik?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wimdw
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 12 dec 2011 18:41

Dit moet 24% zijn. Dit staat op het document ontvangen van de notaris waar de successierechten op berekend staan. Dus wanneer de 150000 Euro van het verkochte appartement aan de kust ontvangen wordt, zou de overlevende echtgenote dus 75.000 Euro + 24 % van de andere helft van die 75.000 Euro ontvangen. 76 % van 75.000 Euro moet dan verdeeld worden over de drie kinderen als ik het goed begrijp.
Hoe bepaal je feitelijk het bedrag van roerende goederen (ttz het geld) dat je moet blokkeren op naam van de kinderen ?

Reclame

wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 dec 2011 19:04

Eerst dit : er is een verschil tussen de waarde van het vruchtgebruik waarop de successierechten worden berekend en de waarde ervan indien werkelijk tot een verdeling wordt overgegaan. 24 % , uw moeder is dus tussen 70 en 75 jaar. Bij reële uitbetaling is de waarde ong. 40 % ipv 24. Moeder zou dus 105.000 € ontvangen , terwijl de kidneren elk 15.000 € ontvangen.

Voor het geld. Moeder heeft 50.000 € voor haar. Van de 50.000 € van vader worden de kosten van begrafenis en de successierechten betaald. De rest wordt gelijkmatig verdeeld tussen de kinderen en op hun naam geblokkeerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wimdw
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 12 dec 2011 19:50

In ieder geval reeds mijn dank voor je duidelijke informatie, ik denk dat geleidelijk aan beginnen te begrijpen wat we moeten doen en welk de beste oplossing is.
Ze is idd 75 jaar. De notaris maakt echter ook de verdeling met 24 %. Dus moeder krijgt 75.000 + 24% = 93.000. Voor de kinderen wordt de rest gedeeld door 3 => dus elk krijgt daar 19.000 Euro. Nu dit verschil is niet echt een probleem omdat we zoeken naar een oplossing die voor iedereen goed is en we zeker overeen zullen komen.
Wat wel nog een probleem lijkt, is dat in de 100.000 Euro roerende goederen ook een gedeelte aandelen, kasbons die nog een 7 tal jaren lopen, ... en nog enkele van dergelijke beleggingen. Dit kunnen we dus moeilijk nu reeds splitsen op rekeningen van de kinderen. Enig idee hoe de meesten zoiets dergelijks oplossen ?
Is een rekening openen op naam van de drie kinderen samen een mogelijkheid volgens jou ? Zijn daar nadelen aan verbonden indien dit kan ? Of beter toch ieder kind afzonderlijk een rekening ?

Indien geld overgeschreven wordt naar dergelijke geblokkeerde rekeningen, is er iets speciaals te melden in de mededeling zodat het achteraf duidelijk is voor fiscus & notaris dat we overgegaan zijn tot een verdeling voor het gedeelte waar reeds successierechten zijn op betaald ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”