akoop levensverzekering en successieaangifte

Raphaelh
Topic Starter

akoop levensverzekering en successieaangifte

#1 , 28 jul 2010 19:08

Beste,

Mijn tante krijgt naar aanleiding van het overlijden van haar echtgenoot een kopie van de lijst 201 toegestuurd aan De Administratie van de Registratie.
Daarin staat "De afkoopwaarde van de polis onderschreven door mijn tante bedraagt X euro.
Er wordt geen uitbetaling gedaan voor deze polis."

Zij waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel. De premies zijn dus betaald met gemeenschappelijke middelen.
Zij geeft daar slechts een verwarde uitleg over en de uitleg van de bank snap ik niet.

Wat moet er nu aangegeven worden in de aangifte van nalatenschap.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jul 2010 21:32

Indien , naar aanleiding van een overlijden , een levensverzekering wordt uitbetaald , waarvan de premies betaald zijn met gemeenschappelijke gelden , is slechts de helft onderworpen aan successierechten.

In de aangifte : 50 % van de afkoopwaarde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

libra

#3 , 19 mei 2011 10:31

Begrijp ik het dan goed, dat wanneer er geen bedrag wordt uitgekeerd (verzekering wel betaald met gemeenschappelijke gelden), je de volledige afkoopwaarde moet aangeven?

Reclame

wanton

#4 , 19 mei 2011 13:42

neen , wanneer de premies betaald zijn met gemeenschappelijke gelden , wordt verondersteld dat reeds de helft van het bedrag van de overlevende is. Slechts de andere helft , al dan niet uitbetaald, komt in de aangifte nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

libra

#5 , 19 mei 2011 15:08

gesnopen, heel erg bedankt!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”