Wie stelt banken in kennis van overlijden?

albert
Topic Starter
Berichten: 23

Wie stelt banken in kennis van overlijden?

#1 , 10 jan 2011 11:29

De banken moeten de rekeningen van overledene blokkeren ivm successie.
Maar wie stelt bij overlijden de banken in kennis van overlijden?
De partner of erfgenamen kennen niet alle banken waar overledene een rekening had.
Wie weet dit dan wel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9916
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 jan 2011 15:04

De banken dienen door de partner , kinderen of ander erfgenamen in kennis te worden gesteld alvorens zij maatregelen nemen. Wanneer zij op een andere manier weet hebben van het overlijden , vb. door een krantebericht mogen zij dat ook doen. Weten de erfgenamen niet waar de overledene kliënt was , kunnen zij zich wenden tot de Belgische vereniging van Banken. Zie op deze website voor meer details en de juiste werkwijze.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

albert
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 10 jan 2011 21:51

Ik veronderstel dus dat volgend scenario perfect mogelijk is:
Veronderstel: vader heeft rekeningen bij bank A en bank B.
Erfgenamen hebben volmacht op rekeningen bij bank B.
Bij overlijden van vader melden erfgenamen het overlijden van vader enkel aan bank A.
Erfgenamen maken rekeningen bij bank B leeg waarop ze dus geen succenssie betalen...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 10 jan 2011 21:56

Banken vragen af en toe een levensbewijs. Ik zou niet graag in uw plaats zijn als bij dergelijke controle blijkt dat rekeninghouder reeds x jaren is overleden en erfgenamen wel het geld hebben opgenomen zonder de fiscus in te lichten. Niet doen dus....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38770

#5 , 10 jan 2011 22:08

rest van het scenario:
Om 6 uur 's morgens wordt er aangebeld.
Diegene die voor de deur staan hebben een papiertje bij waarop staat: bevel tot huiszoeking.
Ze hebben nog een tweede papiertje met: bevel tot medebrenging.
Ze stellen zichzelf voor als officier gerechtelijke politie dienst ecofin en bijzondere belastinginspectie...

niet doen dus

albert
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 11 jan 2011 10:43

@ roharro, @Franciscus,

Ja, dat is de theorie. Echter:
-Hoeveel modale rekeninghouders hebben zo'n aanvraag van levensbewijs in de bus gehad? Ik nog nooit in 40 jaar.
-Hoeveel modale erfgenamen hebben zonder aanwijsbare redenen de belastingsinspectie over de vloer gehad? Ik nog nooit in 40 jaar.

Denk je nu echt dat iedereen braaf al die rekeningen aangeeft? En dat zij die het niet doen betrapt worden?
Nu ja, als je dan toch tegen de lamp loopt betaal je in het ergste geval een boete, en dat risico willen veel mensen gerust op zich nemen.

Tot slot: maak er een rechtzaak van en dan ben je 10 of 20 jaar bezig...
Zo zit Belgie toch in elkaar, of niet?
Ik heb altijd braaf de wetten proberen te volgen en zie rondom mij niets anders dan het tegeovergestelde.
Zolang de staat geen systeem bedenkt dat alle rekeningen automatisch geblokkeerd worden blijft het misbruik voortduren. En waarom verandert er niets? Omdat er (vermoedelijk?) een bende gezaghebbers en consoorten die liever hebben dat het systeem niet verandert. Ook dat is politiek.

Lightning

#7 , 11 jan 2011 11:01

Als u als 'modale' erfgenaam op die manier wil proberen de fiscus te snel af te zijn, weet dan dat de fiscus ook kan opvragen welke rekeningen de overledene had, en dat ze niet zullen nalaten die informatie te gebruiken als ze vermoeden dat u successierechten ontdoken hebt.
Ze zouden wel eens sneller aan uw deur kunnen staan dan u denkt en de boetes zijn torenhoog. Wat dat proces betreft, u gaat snel een illusie (en nog wat extra centen) armer zijn.

albert
Topic Starter
Berichten: 23

#8 , 11 jan 2011 14:11

Als u als 'modale' erfgenaam op die manier wil proberen de fiscus te snel af te zijn, weet dan dat de fiscus ook kan opvragen welke rekeningen de overledene had, en dat ze niet zullen nalaten die informatie te gebruiken als ze vermoeden dat u successierechten ontdoken hebt.
Ze zouden wel eens sneller aan uw deur kunnen staan dan u denkt en de boetes zijn torenhoog. Wat dat proces betreft, u gaat snel een illusie (en nog wat extra centen) armer zijn.
Inderdaad: 'kan' opvragen, als ze een 'vermoeden' hebben. Wanneer gebeurt dit bij de modale erfgenaam? Ik durf te beweren: nooit.
Dit is een typische belgische mentaliteit.
De belgische staat is onbekwaam om ervoor te zorgen dat de rekeningen automatisch geblokkeerd worden en vraagt (eist) aan de bevolking om dat dus zelf aan de banken te vragen. Als de modale burger dit niet doet moet deze gestraft worden.
Tot daar alles O.K.
De staat moet echter eerst wel degelijk de 'overtreder' kunnen vinden. En dit gebeurt is sommige gevallen als er inderdaad ergens een vermoeden is omdat er ergens dan toch een aanwijzing aan het oppervlak komt. Helaas in de praktijk is dit maar zeer zelden.
Het is hetzelfde met zwartwerken. Het mag niet, maar toch gebeurt het. Waarom? Omdat de pakkans klein is. En wie gepakt wordt krijgt een 'torenhoge' boete...? Ga jij de schilder, of werkman in uw tuin de volle factuur betalen met BTW? Laat me niet lachen hé. En ja, ze kunnen u pakken. Laat maar komen, denkt u dan... En u wacht, en wacht, en wacht... en lacht met al diegenen die de wet op de letter volgt. Ja, ik lach er ook niet mee, maar zo gaat het helaas.

wanton
Berichten: 9916
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 11 jan 2011 14:32

Albert , onderschat toch maar niet over welke informatie uit allerhande bronnen de Registratie toch beschikt. Het zou U wreed kunnen tegenvallen. En ik ben wel akkoord dat er al gevallen zullen zijn waar er iets ontsnapt is aan successierechten. Maar ik zou er niet te veel op rekenen.
Onderhand ben je bezig met zwart geld te creëren. Daar heb je ook niet altijd plezier aan. Of zoals die man die een hele som zwart had geërfd van zijn ouders , maar de helft moest afgeven bij de echtscheiding een jaar later.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 11 jan 2011 17:27

Inderdaad Albert, best mogelijk dat je bank dat niet vraagt, maar jij bent (nog) niet dood en er zijn regelmatig verrichtingen op je rekening, waruit blijkt dt je nog in leven bent....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 11 jan 2011 19:50

Best voorzichtig wezen als je de kluis wil leeghalen alvorens het overlijden aan de bank te melden.
Mijn schoonbroer was destijds kantoordirekteur van een vandaag niet meer bestaande bank.
Een familie had de kluis van een overledene leeggemaakt, en om toch geen volledige lege kluis achter te laten (zou ook zeer verdacht overkomen bij de fiscus) staken ze er wat dokumenten in die ze toevallig bij zich hadden die dag. Toen enige tijd later de kluis werd geopend, in het aanwezigheid van een ambtenaar van de fiscus en de kantoordirekteur, en er een invantaris werd opgemaakt van de inhoud, bleek er een krant tussen te zitten met een datum van de dag NA het overlijden. :oops:
Je kan je wel inbeelden welke onderzoeksdaden de fircus bij die familie gesteld heeft. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mava105 op 12 jan 2011 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

albert
Topic Starter
Berichten: 23

#12 , 12 jan 2011 13:48

Of zoals die man die een hele som zwart had geërfd van zijn ouders , maar de helft moest afgeven bij de echtscheiding een jaar later.
Hoe is het aan het licht gekomen? Als die vent wit geld in het zwart heeft gegeven aan 'erfgenamen' dan is het zijn eigen schuld dat hij tegen de lamp vliegt. En zwart geld ontvangen van 'ouders' die er allebei van afweten maar waarvan een na het overlijden van de andere plots over dat zwart geld begint is ook al om miserie vragen. Eigen schuld zou ik zeggen.

albert
Topic Starter
Berichten: 23

#13 , 12 jan 2011 13:50

Inderdaad Albert, best mogelijk dat je bank dat niet vraagt, maar jij bent (nog) niet dood en er zijn regelmatig verrichtingen op je rekening, waruit blijkt dt je nog in leven bent....
Welnu, toeval is dat ik een rekening heb waar ik reeds jaaaaren geen enkel bewerking mee heb uitgevoerd over die hele periode. Geen enkele. Denk jij dat ik ooit een bericht van de bank heb gekregen met vermoeden van overlijden? of bevestiging van leven? Noppes.

albert
Topic Starter
Berichten: 23

#14 , 12 jan 2011 13:51

Best voorzichtig wezen als je de kluis wil leeghalen alvorens het overlijden aan de bank te melden.
Mijn schoonbroer was destijds kantoordirekteur van een vandaag niet meer bestaande bank.
Een familie had de kluis van een overledene leeggemaakt, en om toch geen volledige kluis achter te laten (zou ook zeer verdacht overkomen bij de fiscus) staken ze er wat dokumenten in die ze toevallig bij zich hadden die dag. Toen enige tijd later de kluis werd geopend, in het aanwezigheid van een ambtenaar van de fiscus en de kantoordirekteur, en er een invantaris werd opgemaakt van de inhoud, bleek er een krant tussen te zitten met een datum van de dag NA het overlijden. :oops:
Je kan je wel inbeelden welke onderzoeksdaden de fircus bij die familie gesteld heeft. :mrgreen:
Ja, dit is natuurlijk zijn eigen schuld hé. Gewoon belachelijk.

wanton
Berichten: 9916
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#15 , 12 jan 2011 18:14

Welnu, toeval is dat ik een rekening heb waar ik reeds jaaaaren geen enkel bewerking mee heb uitgevoerd over die hele periode. Geen enkele. Denk jij dat ik ooit een bericht van de bank heb gekregen met vermoeden van overlijden? of bevestiging van leven? Noppes.
Is die bank wel op de hoogte van uw huidig adres? En zijn er reeds heel wat brieven verstuurd voor contact opname , vb. ter gelegenheid van de vervaldag van uw identiteitskaart. Indien u al die tijd niet reageert , kan het best zijn dat uw tegoed uit het dagelijkse bestand is verdwenen en mogelijk nu ondergebracht is bij ' slapende rekeningen'. Daar wordt niet meer naar om gekeken tot de titularis of een erfgenaam zich meldt. Als het saldo beperkt is , is die rekening waarschijnlijk door de bank geannuleerd.

Albert , soms denk ik dat ge met ons voeten speelt. Ik raad U aan toch eens bij die instelling langs te gaan , als ge nog weet waar dat is!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”