Samenwonen, sociale lening, werkloosheidsuitkering

Gebruiker32
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Samenwonen, sociale lening, werkloosheidsuitkering

#1 , 23 feb 2019 00:17

Hallo,
ik woon in een woning die ik kon kopen dankzij een sociale lening (na borstkanker kon ik geen hypotheek afsluiten via de banken) : ik ben alleenstaande moeder van 2 kinderen.
Deze zomer is mijn dochter gaan samenwonen met haar vriend en leef ik nog samen met mijn 18 jarige zoon, die nog studeert.
Ik werk regelmatig, maar dit zijn helaas steeds korte opdrachten (podiumkunsten) waardoor ik ook regelmatig werkeloos ben..

Een goeie vriendin van mij heeft een dochter die recent uit een gebroken relatie stapte. Zij volgt momenteel een cursus op de VDAB, is 28 jaar, ze woonde samen met haar vriend in een huis dat hij gekocht had en die ze samen aan het verbouwen waren. Mijn vriendin zelf woont redelijk krap (nog een dochter in huis) en haar oudste dochter wil daar liever niet blijven.
Vermits het meisje een beetje verloren loopt en ik haar al ken sinds haar kindertijd en gezien ik een kamer vrij heb in mijn huis, leek het mij een goed idee om voor te stellen dat ze een jaartje bij mij komt wonen. (Ook mijn zoon, die een lastige tijd meemaakt, zou er deugd van hebben om een 'zus' in huis te hebben )
Nu vraag ik mij af of dit kan: en hoe zit dat dan met mijn sociale woning? Met mijn uitkering ? Nu ontvang ik de periodes dat ik werkeloos ben een uitkering als gezinshoofd. Mijn zoon heeft nog geen inkomen gezien hij nog studeert.
Ik heb er al over gesproken met haar en weet ook niet of ik ook huur moet vragen? Sowieso wil ze mee betalen in de woonkost, maar vermits die kamer daar toch leeg staat, leek het mij niet nodig om ook huur te vragen? (De centen zouden wel welkom zijn, maar zijzelf heeft ook maar een beperkt inkomen en komt uit een heel moeilijke relatie)
Mag ik die kamer verhuren? Zal dit invloed hebben op mijn sociale lening ( Vlaams woningfonds) ? Moet ik dit melden ? Waar? Ik heb ook niet gemeld dat mijn dochter niet meer bij mij woont, moet dat?


Alvast bedankt als iemand me wat info en advies kan geven!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2019 05:12

Je mag met een sociale lening niet verhuren.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2019 09:18

Je mag met een sociale lening niet verhuren.
Je mag het aangekochte huis niet verlaten om het vervolgens te verhuren. De situatie van TS is toch anders.

TS zou best contact opnemen met haar kredietverstrekker, zij zijn de enige die hier nuttige info zullen kunnen over geven imho.

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2019 13:35

juist

Terug naar “Huren”