Gedwongen of vrijwillige onverdeeldheid

Francish
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gedwongen of vrijwillige onverdeeldheid

#1 , 22 feb 2019 15:57

20 jaar geleden kochten mijn moeder en mijn zuster (met haar man) samen een huis in onverdeeldheid. Omdat mijn moeder hoopte dat ik het ooit zou kopen wij ze dat ik ook een deel van het huis kocht omdat dit later de notariële kosten zou verminderen. De verdeling werd dan 25/75 voor mijn zus en haar man, 3/75 voor mij en 47/75 voor mijn moeder. Voor zover ik het begrijp is dit een vrijwillige onverdeeldheid.
Mijn moeder is overleden en nu is de verdeling : 53/150 voor mij, 72/150 voor mijn zus en 25/150 voor haar man.
Is dit na het overlijden van mijn moeder nog een vrijwillige onverdeeldheid?!
Mijn zus en ik zouden graag het huis verkopen, maar haar man niet. Kunnen we dit via een gerechtelijke verkoop doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 feb 2019 18:27

Verkoop uw deel aan hen : 3/150 aan uw zus en de rest aan haar man. Op die manier hebben zij elk de helft.
Normaal is dit aan verminderde registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2019 21:37

Als je zus en schoonbroer niet zelf overkopen kan je naar de rechtbank. De rechtbank kan de verkoop opleggen om zo uit de impasse te geraken. Dat is wel een procedure die wat kan aanslepen plus op die manier zal je waarschijnlijk ook minder geld uit de verkoop halen.

Reclame

Francish
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2019 09:26

Bedankt voor de reacties.
Mijn schoonbroer wil niet verkopen noch kopen, dus dat is geen optie.
De mogelijkheid om via de rechtbank een verkoop op te leggen had ik ook gevonden, maar blijkbaar is dat enkel wanneer het een gedwongen onverdeeldheid is. In dit geval heb ik oorspronkelijk wel ingestemd om het in onverdeeldheid aan te kopen, zij het met een heel klein deel voor mij. Na de erfenis heb ik een groter deel en ik vraag me af of dat nu kan beschouwd worden als een gedwongen onverdeeldheid, zodat ik idd via de rechtbank een verkoop kan bekomen.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2019 04:01

Het gedeelte dat je bekomt door erfenis is niet vrijwillig ; als er iemand in het huis woont heb je ook recht om voor jouw deel huur te vragen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”