Vervallen voorlopig rijbewijs

PetiPlush
Topic Starter
Berichten: 22

Vervallen voorlopig rijbewijs

#1 , 22 feb 2019 11:30

Hallo,

Ik heb al vanalles opgezocht, maar kon niet precies een antwoord vinden op mijn vraag.

Mijn voorlopig rijbewijs verliep enkele jaren (meer dan 3), ik wil dit nu opnieuw aanvragen, aangezien de wetgeving dit jaar aangepast is lees ik heel veel ivm dat je het nu opnieuw kan aanvragen binnen de 3 jaar, maar da's in mijn geval niet van toepassing en ook niet mn vraag.

Ik heb volgende vragen:
Waar en hoe vraag ik opnieuw mijn voorlopig rijbewijs aan?
Ik had voor het vervallen was 20u rijles gevolgd en mocht dus alleen rijden, als ik opnieuw mijn rijbewijs aanvraag is dat dan aan dezelfde voorwaarden als mijn vervallen rijbewijs en mag ik dan terug alleen rijden?

*Edit: schrijffout aangepast*

Mvg, PetiPlush

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 22 feb 2019 11:41

Moet u eerst uw theoretisch niet opnieuw doen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2019 11:45

Je zal nu u examens moeten doen dus alles opnieuw.

Normaal gaat men onmiddellijk na de 20 uur les de examens gaan doen, dan zit het nog alles goed in je hoofd, ook de examens zijn veranderd dan 3 jaar geleden .

Toch het beste
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 feb 2019 17:51

Mijn voorlopig rijbewijs verliep enkele jaren (meer dan 3), ik wil dit nu opnieuw aanvragen,
Je begint volledig terug opnieuw.
Theorie leren, examen afleggen, daarna kan je een voorlopig rijbewijs B aanvragen.

Er is heel wat veranderd aan verkeersreglement en ook rijbewijswetgeving (o.a. langere stageperiode, 9 maanden & terugkommoment in VL )

Je kan nog maar 1 keer wisselen tussen voorlopig rijbewijs B met en zonder begeleider.

Ik had voor het vervallen was 20u rijles gevolgd en mocht dus alleen rijden, als ik opnieuw mijn rijbewijs aanvraag is dat dan aan dezelfde voorwaarden als mijn vervallen rijbewijs en mag ik dan terug alleen rijden?
Rijlessen blijven 3 jaar geldig, die zijn dus ook verlopen, en zal je dus opnieuw moeten doen als je een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider wil / 18M

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 feb 2019 18:02

Normaal gaat men onmiddellijk na de 20 uur les de examens gaan doen, dan zit het nog alles goed in je hoofd
Dat was in de préhistorie ...
Na 20u rijles meteen praktijkexamen kan al jàren niet meer.

Alleen BXL heeft -sinds november 2018- opnieuw een regeling om na 30u rijschool meteen examen te mogen doen

PetiPlush
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 26 feb 2019 12:12

Dat klinkt allemaal heel erg logisch :D

Dat moeten ze dan iets duidelijker verwoorden in de teksten online..
bv. ipv: je moet dan 3 jaar wachten om je voorlopig rijbewijs opnieuw aan te vragen.
beter: Je moet dan 3 jaar wachten om opnieuw je theorie test te doen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 26 feb 2019 12:52

bv. ipv: je moet dan 3 jaar wachten om je voorlopig rijbewijs opnieuw aan te vragen.
Dat was ook zo, tot deze maand, en is dus niet fout
beter: Je moet dan 3 jaar wachten om opnieuw je theorie test te doen.
Neen
Theorie mocht je immers altijd doen - bvb om met rijschool praktisch examen B te gaan doen
(theorie moet minder dan 3 jaar oud zijn om praktijkexamen te mogen doen)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”