Leefloon?

LittleLight
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Leefloon?

#1 , 22 feb 2019 10:23

Beste,

Ikzelf woon momenteel in Oudenaarde sinds een jaar. Omdat ik ben vertrokken van bij mijn ex vriend werd mij een leefloon aangewezen.

Nu woon ik al bijna een jaar in mijn woning waar dat contract op 1 mei vervalt.
Ikzelf wil vertrekken uit Oudenaarde omdat ik er totaal mijn draai niet vind en dichter bij mijn familie wil gaan wonen. Die zijn gevestigd in het Limburgse. Nu kan ik op 1 mei idd zeggen dat ik geen 3/6/9 contract wil en tijdelijk intrekken bij mijn zus en haar 2 kinderen.

Ondertussen ben ik wel al ingeschreven in het SVK. Daar krijg ik alleen een hogere plaats bij dakloosheid en verminderd inkomen. Wat ook gebeurd als ik in mei mijn huurcontract niet verleng.

MAAR mijn zus heeft vanwege omstandigheden ook een leefloon waar zij net wel mee rondkomt voor haar en de kinderen. Maar wat gebeurd er met haar leefloon als ik tijdelijk bij haar zou verblijven totdat ik een woning krijg toegewezen van het SVK?
Krijgt zij net zls ik minder leefloon of veranderd mijn tijdelijk verblijf bij haar niks aan haar leefloon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6870

#2 , 22 feb 2019 10:32

Als u op de privémarkt een woning huurt voor één jaar, en dat jaar loopt zogezegd af op 1 mei, dan moest ofwel de verhuurder ofwel uzelf dat contract opgezegd hebben voor 1 februari. En strikt genomen is dit geen opzeg maar het niet verlengen van het contract.


Uw huurcontract is dus op dit ogenblik NIET opgezegd. En opzeg door de huurder in het tweede jaar betekent naast verder huren voor drie maand ook nog een vergoeding te betalen van twee maandhuren.
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 22 feb 2019 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2019 10:33

Jullie zullen bij de categorie samenwonende komen te staan .

Voor je zus met kinderen weet ik dit niet hoeveel dit is, maar voor u zal dit een 607,01 € zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LittleLight
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2019 11:05

Als u op de privémarkt een woning huurt voor één jaar, en dat jaar loopt zogezegd af op 1 mei, dan moest ofwel de verhuurder ofwel uzelf dat contract opgezegd hebben voor 1 februari. En strikt genomen is dit geen opzeg maar het niet verlengen van het contract.


Uw huurcontract is dus op dit ogenblik NIET opgezegd. En opzeg door de huurder in het tweede jaar betekent naast verder huren voor drie maand ook nog een vergoeding te betalen van twee maandhuren.
Dus als ik nu een der deze mijn huisbaas contacteer om het idd stop te zeggen moet ik die vergoeding van 2 maanden huur betalen?

LittleLight
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2019 11:06

Jullie zullen bij de categorie samenwonende komen te staan .

Voor je zus met kinderen weet ik dit niet hoeveel dit is, maar voor u zal dit een 607,01 € zijn
Ja, voor mezelf wist ik dit. Ondertussen even gaan rondvragen en omdat zij haar kinderen beide bij haar ten laste staan en ze allebei nog heel jong zijn, werd mij verteld dat mijn tijdelijk onderkomen normaal geen invloed zou hebben op haar inkomen. Hoop ik dan.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 feb 2019 11:14

Mocht je zus even tot aan het OCMW bellen weet zij het onmiddellijk die hebben haar dossier bij de hand .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6870

#7 , 22 feb 2019 11:24


Dus als ik nu een der deze mijn huisbaas contacteer om het idd stop te zeggen moet ik die vergoeding van 2 maanden huur betalen?

Ik vrees van wel.

De procedure is als volgt : u geeft aangetekend opzeg aan de verhuurder, die brief moet toekomen voor einde maand.
Dat betekent dus zeker maandag of dinsdag verzenden, voor de zekerheid aangetekend met ontvangstkaart (bij de post kennen ze dat wel). Dan begint een opzegperiode te lopen vanaf 1 maart tot eind mei, waarbij u daar woont en huur betaalt. Nadien betaalt u nog een opzegvergoeding gelijk aan twee maand huur.

Uiteraard mag u iets anders overeenkomen met de verhuurder; zet echter elk akkoord ook op papier, dan staat dat ook vast.
Succes!

Terug naar “Huren”