van gezinspensioen overstappen naar alleenstaande pensioen

nazan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

van gezinspensioen overstappen naar alleenstaande pensioen

#1 , 21 feb 2019 17:02

Dag allen,

een kennis van mij vroeg om het volgende voor haar op te zoeken.

Zij is nu 68 jaar. Haar man ging eerder met pensioen en toen zij 66 jaar was heeft hij gezinspensioen geregeld omdat het gunstiger was.
Nu blijkt dat de man de vrouw geen geld geeft en de vrouw is bij mij geweest met de vraag of ik haar kon helpen zodat zij apart een pensioen kon regelen.

Hoe moet dat? Heeft iemand een idee hoe je van gezinspensioen naar alleenstaande pensioen kan omschakelen en bij welke instantie moet je hiervoor melding doen?

jullie hulp wordt zeer gewaardeerd!!!

gr,
Nazan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2019 19:01

uit de echt scheiden zal volgens mij de enige optie zijn? Maar ik ben geen expert ter zake...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 21 feb 2019 19:36

Wat van wie is hangt af van het huwelijkscontract.
Onder het wettelijk stelsel maakt het niets uit op wiens naam het pensioen staat, het is sowieso van beiden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2019 19:38

Ik ben geen deskundige maar ik denk als je een gezinspensioen heeft dat dit de reden is dat één van de partners een zeer klein pensioen heeft !
En als men feitelijk scheid kan men voordeel te hebben !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 21 feb 2019 19:43

Ik ben geen deskundige maar ik denk als je een gezinspensioen heeft dat dit de reden is dat één van de partners een zeer klein pensioen heeft !
En als men feitelijk scheid kan men voordeel te hebben !
De pensioendienst kent het beste toe van twee werelden: Als de som van de twee pensioenen hoger is dan het gezinspensioen betalen ze de twee pensioenen, en omgekeerd.
Het eigen pensioen van de vrouw zal in dit geval dus klein zijn want er werd een gezinspensioen toegekend.

Als ze feitelijk uiteengaan dan wordt het gezinspensioen in twee gelijke helften verdeeld.
In de veronderstelling dat het geen ambtenaren waren...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2019 19:51


Als ze feitelijk uiteengaan dan wordt het gezinspensioen in twee gelijke helften verdeeld.
Maar heeft men dan SOMS geen recht op bijpassing van de I G O ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 21 feb 2019 20:06


Als ze feitelijk uiteengaan dan wordt het gezinspensioen in twee gelijke helften verdeeld.
Maar heeft men dan SOMS geen recht op bijpassing van de I G O ?
Ja. Gebeurt bv geregeld bij feitelijk gescheidenen waarvan er 1 in een rusthuis zit.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

nazan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 feb 2019 16:00

Allen heel veel dank voor de reacties.

ze zijn niet gescheiden en zijn dat ook niet van plan. Idd de vrouw heeft heel weinig gewerkt waardoor ze niet veel zou ontvangen begreep ik en dit was gunstig voor ze.

Wellicht moeten ze onderling een verdeling afspreken dan...

groeten en dank aan allen nogmaals.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 22 feb 2019 18:24

In het wettelijk stelsel zijn alle werk-gerelateerde inkomsten van beiden. Het pensioen is dus voor de helft van de vrouw. Na aftrek van de gezamenlijke kosten heeft zij recht op een 'zakgeld' dat zij ten persoonlijke titel kan spenderen. Zo ook heeft zij recht op de helft van alle spaargelden.
Indien zij via een onderlinge afspraak geen voldoening krijgt, kan zij één en ander afdwingen via de vrederechter.
Nog dit : gezinspensioen is pensioen van het gezinshoofd + 25 %. Dus als het persoonlijke pensioen van de vrouw minder bedraagt dan 1/4 van dat van hem, wordt door de diensten steeds het gezinspensioen uitgekeerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mathieu Rutten

#10 , 23 feb 2019 16:45

Beste,

Een gezinspensioen wordt uitbetaald aan personen die gehuwd samenwonen en waar of het gezinspensioen voordeliger is dan 2 pensioenen alleenstaande of de andere echtgenoot voldoet aan de betalingsvoorwaarden voor een gezinspensioen. Een gezinspensioen wordt uitbetaald via een gemeenschappelijke rekening waarbij beide echtgenoten volledig beschikkingsrecht hebben over de rekening. Indien het gezinspensioen wordt uitbetaald via assignatie moeten beide huwelijkspartners aftekenen om het pensioen te innen. Eventuele betwistingen kunnen via het vredegerecht geregeld worden. Om de relatie niet te zeer te bemoeilijken lijkt het me best dat deze mensen contact opnemen met de sociale dienst van hetzij hun ziekenfonds, hetzij het CAW, hetzij de sociale dienst van het OCMW. Zij zijn het best geplaatst om de mensen hierin bij te staan. Bij ambtenaren ligt dit anders gezien een ambtenarenpensioen gezinspensioenen niet kent.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”