Goedgekeurd verlof ingetrokken door werkgever

Jgoss
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Goedgekeurd verlof ingetrokken door werkgever

#1 , 21 feb 2019 14:50

Als je begin het jaar een dag verlof vraagt en die wordt goedgekeurd. Mag de werkgever dan eenzijdig je verlof terug intrekken 1a 2 dagen voor die goedgekeurde dag? Ik heb zelf nooit de vraag gekregen, ik zie gewoon in mijn planning dat ik toch plots ingepland sta om te werken. Als ik navraag doe is het antwoord 'er zijn te veel zieken'
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 21 feb 2019 21:44

Niet zomaar.
Op zich zijn er geen regels, maar uw werkgever moet de noodwendigheid afwegen tegenover het feit dat deze dit doet. Daarnaast mag deze dit zeker en vast niet doen zonder uw goedkeuring.

Voor deze situatie bestaat er interimwerk.

Ik zou hiermee naar je vakbond gaan horen alvast.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2019 21:51


Voor deze situatie bestaat er interimwerk.
Dit is zeker fout van de werkgever !

Maar bedenk nu ook eens dat sommige werken niet door een interim kan gedaan worden, en vakmannen in sommige sectoren hebben allemaal vast werk !

Er zijn genoeg kleine bedrijven als een vakman ziek valt dat dit een kleine ramp is, en interim brengt zeker geen soelaas.

Maar de werkgever moet ook begrijpen als men een dag extra vraagt dat dit gevraagd word met redenen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2019 01:05

Hangt ook soms samen met de sector waarin je werkt, normaal moet de werkgever overleggen om planning te wijzigen. Bij bewakingsagenten en cipiers zijn er heel vaak last minute wijzigingen en die gebeuren ook niet altijd op de correcte manier . Je kan idd naar vakbond maar is 1 dag verlof het waard dat je kwaad bloed zet bij de werkgever ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2019 07:21


Kan dit zomaar?
wat staat er in het arbeidsreglement?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”