Erfenis grootouders

CyberPunk
Topic Starter
Berichten: 23

Erfenis grootouders

#1 , 21 feb 2019 11:12

Beste,

Ik heb een vraagje, mijn Vader is overleden een deel jaren terug. Ondertussen is langs mijn vader zijn kant, mijn oma geplaatst in een rusthuis sinds een jaar of 3. Ze is zo goed als dement ondertussen. Mijn Opa is verleden jaar overleden. Mijn grootouders hebben 3 kinderen, waaronder mijn vader uiteraard. Nu staat het huis van mijn grootouders te koop, en is via mijn nonk en tante gezegd dat wij ons deel van het huis krijgen waar mijn vader recht op had. Maar over de rest van het geld is nooit niks gezegd ? Nu denk ik dat ze ons 3 kleinkinderen wat willen sussen, en dat we de rest van het geld niets van weten, vermits ze volgens mij volmacht hebben over het resterende geld van mijn oma. Betalen van het rusthuis etc.. Of zie ik dit verkeerd ? Hoe kunnen wij dit best aanpakken ? Of kunnen zij zolang als mijn Oma leeft ook niet onnodig geld van haar rekening nemen zonder onze toestemming ?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 feb 2019 11:37

Op grond van de successieaangifte kunt u ook uw deel van het geld opvragen, verminderd met de waarde van het vruchtgebruik waar uw oma recht op heeft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

CyberPunk
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 21 feb 2019 12:48

Kan u mij hieromtrent meer uitleg overgeven ? Ik ben totaal niet thuis in deze materie. Dus gewoon naar mijn Notaris stappen, en vragen om alles op te zoeken, en mijn deel op te eisen ? Maar is dit nu al mogelijk ? En kunnen zij zomaar geld achterhouden als er bvb niet achter gevraagd word. Het huis kunnen ze uiteraard niet wegtoveren. Bedankt voor het snelle antwoord.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 21 feb 2019 14:34

Het geld dat in de successie-aangifte werd vermeld was er. Daarover valt niet te twisten.
Als erfgenaam kunt u ook de rekening uittreksels van de laatste tien jaar opvragen (niet gratis).
Zo kan u zien of er geen geld werd weggeschonken.
Als u er niet in thuis bent neem dan een notaris onder de arm.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

CyberPunk
Topic Starter
Berichten: 23

#5 , 22 feb 2019 09:09

Ok bedankt voor de reactie

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”