Wel of geen wegenis (onze tuin/gazon)

Nelleke.55
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Wel of geen wegenis (onze tuin/gazon)

#1 , 18 feb 2019 15:34

Graag wil ik met 100% zeker weten of door mijn tuin een weg loopt. Enkele mensen beweren dit. Wandelaars komen er recent door omdat we alle onkruid en wildgewas hebben opgekuist. Voorheen kon je er onmogelijk door.


Eén iemand eist (mondeling) doorgang met traktor maar woont ergens totaal anders en heeft hier een stukje landbouwgrond dat je via een totaal andere weg kan/moet betreden. Onze tuin is echter voor meneer de kortste weg ipv rond te rijden langs de voor hem officiele wegenis.

WAT DEED IK AL:
- Ik heb mijn verkoopsakte bekeken. Geen erfstdienstbaarheden.
- Ik heb het kadasterplan bekeken. Géén weg.
- Ik de atlas der buurtwegen bekeken. Géén weg.
- Ik ben naar onze gemeente geweest dienst ruimtelijke ordening: géén weg.

ARGUMENTEN VAN MENEER:
- Er staan verlichtingspalen van de ene naar de andere kant. (Deze staan ook opgetekend op de kaart van de landmeter. Staan op de scheidingslijn). En zulke palen zouden nooit op privéterrein staan?
- Op kaarten van het NGI (Nationaal Geografisch Instituut) staan 2 soorten streepjeslijnen zijnde 'pad' en 'aardeweg'. Ben online ook gaan nakijken en dit is effectief zo.

?Is de kaart van het NGI rechtsgeldig?
?Stel we sluiten de zogezegde wegenis af, zou hij dit kunnen laten openmaken via de vrederechter. Heeft hij voldoende sterke argumentatie.
?Wat kan ik nog doen of wie kan ik aanspreken om meer te weten te komen?


Alvast bedankt,
Nelleke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 18 feb 2019 18:37

U kunt die weg inderdaad afsluiten.
Men zal u voor de rechter moeten dagen als men dit wilt gebruiken.

U kan met uw authentieke akte aantonen dat er geen erfdienstbaarheid is, en met het kadasterplan dat er geen weg is.
De rechter kan dan een landmeter, op kosten van de eiser, laten metingen doen en zien of het kadastraal plan nog in orde is, maar de eiser moet hier specifiek om vragen (en de kosten willen betalen).

Ik acht de kans iets groter dat als u de weg afsluit (wat volgens dit bericht uw volste recht is), dat u last zult hebben van vandalisme.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 18 feb 2019 19:08

Onmiddellijk de weg afsluiten.
Wie doorgang eist moet dat recht bewijzen.
Indien de boer langs een andere kant op zijn grond kan, dan mag hij er geen tweede toegang opeisen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 feb 2019 21:02

Van wanneer zijn de stafkaarten ?

Er staat zelfs verlichting - brandt die ?

Want

https://www.tragewegen.be/component/rst ... n-doorgang

https://www.boerenbond.be/kenniscentrum ... buurtwegen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 18 feb 2019 21:22

Er staan verlichtingspalen van de ene naar de andere kant.

Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Wat zeggen ze bij de gemeente daarover?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

tira00
Berichten: 929

#6 , 19 feb 2019 08:23



U kan met uw authentieke akte aantonen dat er geen erfdienstbaarheid is, en met het kadasterplan dat er geen weg is.
Kadasterplan is niet rechtsgeldig: buurtwegen staan er soms niet op (stippellijnen) en erfdienstbaarheden staan er nooit op.
De Atlas Der Buurtwegen is het enige echte bewijs en is rechtsgeldig.


Ts: vraag toch maar eerst om de koopakte van de eiser in te kijken. Kan ook via zijn notaris.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een erfdienstbaarheid van doorgang maar in 1 koopakte beschreven staat.


"Op kaarten van het NGI (Nationaal Geografisch Instituut) staan 2 soorten streepjeslijnen zijnde 'pad' en 'aardeweg'. Ben online ook gaan nakijken en dit is effectief zo."
Dan zou het een openbare buurtweg kunnen zijn. Maar dan moet hij ook in de Atlas staan.

tira00
Berichten: 929

#7 , 19 feb 2019 08:29

dubbel

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 feb 2019 09:53

Even over nagedacht, waarom is er straat verlichting daar geplaatst ??

Dit komt toch van de gemeente en dit kost veel centen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nelleke.55
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 feb 2019 10:04

Van wanneer zijn de stafkaarten ?

Er staat zelfs verlichting - brandt die ?

Want

https://www.tragewegen.be/component/rst ... n-doorgang

https://www.boerenbond.be/kenniscentrum ... buurtwegen


Het zijn elektriciteitspalen. Geen lichten eraan. 1 licht staat er, maar dat is op een ander perceel verderop. Vlak aan een huis. Dus denk eerder dat de verlichtingspaal bij dat huis hoort. Dat huis takt ook af van die paal. Er zijn geen anderee palen in de buurt.

Van wanneer de stafkaarten zijn, geen idee. De persoon heeft die in bezit. Enkel de topografische kaart van het NGi raadpleegde ik gisteren. Dit zijn kaarten van het leger. Gisteren belde ik met het NGI. Ze zei alle wegen staan erop. Een lange oprit zal er dus ook opstaan. Echter wil dit niet zeggen dat iedereen zomaar die oprit mag gaan gebruiken. Toch? Vroeger stond op de kaart wat prive was en wat niet. Echter mag dit niet meer. Maar alles wat op een luchtfoto te zien is, komt op zulke kaart terecht. Privé of niet.

Ik heb de link open geklikt.
Dit is zeker niet 30j in gebruik. Dit is blijkbaar een oude oprit geweest naar de oude boerderij die hier stond. Wij hebben op dezelfde plaats nu een nieuwbouw staan. Wij hebben daar geen erfdienstbaarheid meer maar nu langs een andere kant/oprit. Hier ligt een erfdienstbaarheid. Dit is degene waar wij gebruik van maken om op ons perceel te geraken. Dit staat op een kaart die ik haalde van bij de gemeente. Echter dit is niet het welbepaalde weggetje in de tuin waarover deze discussie gaat. Op diezelfde kaart staat er niets qua erfdienstbaarheid of wat dan ook ter hoogte van onze tuin/bomendreef.

Dat zogezegde weggetje was volledig dichtgegroeid en niet doorgankelijk al jaaaaaren. Wij hebben recent onze tuin opgekuist en nu lijkt dit een weggetje omdat we een dreef met bomen hebben staan.

Nelleke.55
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 feb 2019 10:09

Er staan verlichtingspalen van de ene naar de andere kant.

Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Wat zeggen ze bij de gemeente daarover?
Mijn woordkeuze was niet optimaal. Het zijn elektriciteitspalen. Eentje is voorzien van een licht. Dit is ter hoogte van een huis verderop. Dit zijn onze voorzieningen van elektriciteit. Wij takken er vanaf en 3 andere huizen. We zijn allemaal kleine straatjes die doodlopen op de boerenbuiten. En het lijkt of de electrpalen dwars door de velden lopen. Telkens op de rand van elk veld/perceel.

De gemeente zegt: geen weg. Nergens te zien dat er een weg zou zijn. Alle mogelijke fotos en documenten meegenomen naar daar.

Nelleke.55
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 feb 2019 10:17



U kan met uw authentieke akte aantonen dat er geen erfdienstbaarheid is, en met het kadasterplan dat er geen weg is.
Kadasterplan is niet rechtsgeldig: buurtwegen staan er soms niet op (stippellijnen) en erfdienstbaarheden staan er nooit op.
De Atlas Der Buurtwegen is het enige echte bewijs en is rechtsgeldig.


Ts: vraag toch maar eerst om de koopakte van de eiser in te kijken. Kan ook via zijn notaris.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een erfdienstbaarheid van doorgang maar in 1 koopakte beschreven staat.


"Op kaarten van het NGI (Nationaal Geografisch Instituut) staan 2 soorten streepjeslijnen zijnde 'pad' en 'aardeweg'. Ben online ook gaan nakijken en dit is effectief zo."
Dan zou het een openbare buurtweg kunnen zijn. Maar dan moet hij ook in de Atlas staan.
Atlas der Buurtwegen ingekeken. Zowel online als bij de gemeente gaan opvragen en samen ingekeken met de verantwoordelijke ruimtelijke ordening. Geen weg te zien. Op het kadasterplan staan in onze buurt wel wegenisjes op (lichtgroene lijn). Echter bij ons dus niet. Dus geen wegenis.

De eiser is zelfs niet onze buurman =). Hij woont straaaten verder. Dik 3km denk ik. Hij heeft een veldje liggen een paar straten verder en door onze tuin is de kortste weg voor hem om aan zijn tweede veld te geraken. Echter officiele wegenis loopt voor hem langs een totaal andere straat. De persoon heeft hier weinig te zoeken maar beweert bij hoog en bij laag dat hier een weg ligt.

Nelleke.55
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 feb 2019 10:17



U kan met uw authentieke akte aantonen dat er geen erfdienstbaarheid is, en met het kadasterplan dat er geen weg is.
Kadasterplan is niet rechtsgeldig: buurtwegen staan er soms niet op (stippellijnen) en erfdienstbaarheden staan er nooit op.
De Atlas Der Buurtwegen is het enige echte bewijs en is rechtsgeldig.


Ts: vraag toch maar eerst om de koopakte van de eiser in te kijken. Kan ook via zijn notaris.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een erfdienstbaarheid van doorgang maar in 1 koopakte beschreven staat.


"Op kaarten van het NGI (Nationaal Geografisch Instituut) staan 2 soorten streepjeslijnen zijnde 'pad' en 'aardeweg'. Ben online ook gaan nakijken en dit is effectief zo."
Dan zou het een openbare buurtweg kunnen zijn. Maar dan moet hij ook in de Atlas staan.
Atlas der Buurtwegen ingekeken. Zowel online als bij de gemeente gaan opvragen en samen ingekeken met de verantwoordelijke ruimtelijke ordening. Geen weg te zien. Op het kadasterplan staan in onze buurt wel wegenisjes op (lichtgroene lijn). Echter bij ons dus niet. Dus geen wegenis.

De eiser is zelfs niet onze buurman =). Hij woont straaaten verder. Dik 3km denk ik. Hij heeft een veldje liggen een paar straten verder en door onze tuin is de kortste weg voor hem om aan zijn tweede veld te geraken. Echter officiele wegenis loopt voor hem langs een totaal andere straat. De persoon heeft hier weinig te zoeken maar beweert bij hoog en bij laag dat hier een weg ligt.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 19 feb 2019 11:03

Zet dan aan uw perceel een poort, of een verkeersbordje met de vermelding dat het privé is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 19 feb 2019 12:24

Dan is het duidelijk.
U sluit zo snel mogelijk die imaginaire doorgang af.
Een boer blijft een boer en als die oud zijn hebben die rare ideeën.
Hij mag niet zomaar over uw grond omdat het zo voor hem goed uitkomt
Als ingesloten perceel kan hij geen tweede recht van doorgang opeisen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Nelleke.55
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 feb 2019 09:14

Zet dan aan uw perceel een poort, of een verkeersbordje met de vermelding dat het privé is.
Dat staat er. In het groot, in het breed en in het midden van de weg. Zelfs aan de 3 zijden waarlangs je ons perceel kan betreden. Zelfs mensen met paard en kar vinden het nodig om half door de beek te rijden. En bij navraag 'wat hebt u met dat bordje gedaan'?
Ah wij konden er net langsheen rijden...
Zo zit de mensheid in mekaar tegenwoordig..

Terug naar “Administratief recht”