Wagen aangekocht via particulier; blijkt slechte move te zijn.

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

Wagen aangekocht via particulier; blijkt slechte move te zijn.

#1 , 18 feb 2019 13:21

Hallo,

Ik heb in november een camionette / campervan aangekocht, via 2dehands. De aankoopprijs was 8000 euro en daar heb’k 500 euro afgekregen.
Toen’k ben gaan kijken, heeft de man ons rondgereden. Toen we de vraag stelden of we zelf eens mochten rijden, werd het koppel plots erg defensief, op het agressieve af. “Als ge ons niet vertrouwt, ga dan op een ander.”
Uiteindelijk hebben we toch de verkoop doorgezet omdat de man beloofde naar de keuring te gaan, de roestplekken weg te werken en andere zaken in orde te brengen om de auto in een betere staat aan ons te geven.

De auto werd aangekocht, maar we hadden nog geen verzekering en dus geen nummerplaat, dus we spraken met het koppel af dat we de auto daar nog lieten staan en later zouden komen ophalen.

Mijn vriendin en ik staan op het punt om naar Spanje te vertrekken wanneer de man met drang vraagt om de auto op te halen, maar nog steeds hebben we geen verzekering en dus nummerplaat. We willen namelijk de beste verzekering. Op aandrang van de man laat ik de auto via een depannagedienst bij mijn vriendin thuis leveren. Dit kost ons 100 euro.

Na de Spanje-reis komen we terug en regelen we de verzekering (half tot eind december). Wanneer we de nummerplaat hebben, maken we een testrit richting Antwerpen. Plots valt ons een luid getik op.

Long story short, we besluiten naar Auto5 te gaan om het getik en andere mankementjes aan te kaarten (we waren al bij de man geweest, maar zijn vrouw wordt iedere keer behoorlijk boos als we over mankementen begonnen, want “hun auto is toch wel in orde zeker”). Auto5 zegt dat we beter naar een Nissan garage gaan, maar ze kunnen ons wel aantonen waar het getik vandaan komt.

Bij de Nissan garage vertellen we over dit getik, maar de verkoper zegt dat het minstens een uur zou duren om naar de oorzaak van dit getik te kijken. We zeggen dat we weten waar het vandaan komt, het is een klepje dat niet goed sluit. Maar de Nissan verkoper verfrommelt het blad waar hij onze gegevens op begon te noteren en zegt dat hij ons niet meer wil helpen.

Via een goede vriend komen we bij een onafhankelijke garagist uit. Iemand waar de goede vriend zeer tevreden van is. De garagist zou altijd een eerlijke prijs aanrekenen en niet meer repareren dan nodig. We steken de auto binnen.
Twee dagen later krijgen we van de garagist te horen dat het niet de moeite is om de auto te repareren, dat de kosten veel hoger gaan zijn dan dat de auto waard is.
De garagist zegt zelfs dat de auto eigenlijk niet door de keuring had gemogen.

Momenteel wacht ik op een document van de garagist om aan te tonen wat er allemaal mis is; en achteraf bekeken valt de euro ook wel. Hoe defensief en agressief vooral de vrouw werd over mankementen en vragen die we hadden; hoe heel de auto naar deodorant rook (ik heb de kussenhoezen die de zetel / bed vormen, herhaaldelijk gewassen, na de eerste keer was de deodorant geur eruit, maar er was een enorm aanwezige sigarettengeur); verschillende zaken hebben ze proberen verbergen.


Dus nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen?

De auto en alles erbij heeft veel geld gekost (aankoopprijs, depannage, aangekochte materialen, …) en heeft ons veel frustratie bezorgd (gemaakte plannen die uitgesteld moeten worden, emotioneel leed, ... [ik heb door heel dit voorval erge krampen in m'n maag en barstende hoofdpijn van de stress]). Ik wil graag gerechtelijke stappen zetten tegen het koppel. En mijn vraag is, is dat haalbaar? Via de vrederechter vind’k niet ‘serieus’ genoeg.

Zou ik naar nog een onafhankelijke garagist gaan voor een ‘second opinion’? Maar waar vind je nog eerlijke mensen?
Is het interessant om met de wagen terug naar de keuring te gaan? Maar wat als die er niet door is? Dan heb ik wel de nodige bewijzen, maar ik weet totaal niet wat de gevolgen daarvan zijn, moet ik de wagen binnen een bepaalde termijn laten herstellen? (valt het op dat dit mijn eerste wagen is?)

Alvast enorm bedankt voor alle tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 feb 2019 13:55

Is er iets op schrift gezet?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2019 14:17

Als de koop geldig werd gesloten zal het aanvechten weinig zin hebben. Heeft u een carpass ontvangen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2019 15:07

Als deze wagen gekeurd is geweest en je heeft een carpas ontvangen kan je niks doen.

Een particulier moet geen garantie geven, en het is aan de koper om uit zijn doppen te kijken als hij iets tweedehands van een particulier koopt .
Verkoop tussen particulieren

Uiteraard is er geen enkele garantie die voorzien kan worden bij een verkoop van een tweedehandsvoertuig tussen particulieren onderling. Hier blijft de oude formule bestaan waar de koper het goed aankoopt in de staat waarin het zich bevindt.

bron: https://www.bfov-fbva.be/nl/wetgeving-i ... oertuigen/

De wettelijke garantieregeling kan ook niet ingeroepen worden bij kopen tussen consumenten onderling (c2c). Koopt u bv. een tweedehandsauto van een particuliere verkoper en zit u achteraf met een probleem, dan kunt u zich niet beroepen op de garantiewet. De wet op de consumentenkoop is dus enkel van toepassing in de relatie beroepsverkoper en consument (b2c).

https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... ieregeling
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 feb 2019 16:24

[ik heb door heel dit voorval erge krampen in m'n maag en barstende hoofdpijn van de stress]). Ik wil graag gerechtelijke stappen zetten tegen het koppel. En mijn vraag is, is dat haalbaar? Via de vrederechter vind’k niet ‘serieus’ genoeg
Gezien de te verwachten kosten -"meer dan de auto waard is" en u 7500€ betaalde - gaat u mogelijk zelf boven de grens voor de vrederechter zitten (5000€)

Als u hier nu al stress en buikkrampen van krijgt, kan u best afzien van een dure, ellenlang aanslepende rechtsprocedure voor de burgerlijke rechtbank ...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 18 feb 2019 19:46

U gaat mogelijks nog eens 7500 EUR kwijtspelen aan advocatenkosten, expertkosten en gerechtskosten indien u de zaak verliest (wat eigenlijk voor de hand ligt).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Gebrekkige Producten”