Heeft verhuurder te laat opgezegd?

Liesbeth1984
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Heeft verhuurder te laat opgezegd?

#1 , 18 feb 2019 10:31

Wij hebben een 1-jarig contract voor een huurhuis. Ik heb de sleutels ontvangen op 15 mei 2018 en heb dan ook een halve maand huur betaald.
Vanaf 1 juni 2018 betaalden we dan telkens op de 5e van de maand een volledige maand huur.

Na deze periode zou een contract van 9 jaar getekend worden, werd zo afgesproken.

Ik heb op 12 februari een aangetekende brief gekregen dat ze toch het huurcontract niet gaan verlengen en dat mijn 3 maanden opzeg begint te lopen vanaf 1 maart 2019 en eindigt op 31 mei 2019.

Hadden ze wettelijk verplicht moeten opzeggen in januari 2019 zodat het huurcontract verliep op 15 mei 2019?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 feb 2019 12:18



Na deze periode zou een contract van 9 jaar getekend worden, werd zo afgesproken.

FOUT. Na deze periode volgt er automatische een verlenging tot een 9-jarig contract, en moet er NIETS meer getekend worden,. Dit ter info, maar als je toch opgezegd wordt , kan je het onthouden voor uw nieuwe huur ergens anders

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 18 feb 2019 18:30

Wil je daar blijven wonen of niet?

De opzeg is verkeerd:
Er is een verkeerde periode opgegeven (deze moet lopen vanaf 15 februari tot en met 14 mei).

U moet wel reageren, anders kan men aannemen dat u stilzwijgend akkoord bent gegaan.

U zou kunnen stellen dat u de opzeg voor het einde van de driejaarlijkse periode (dit is de eerstvolgende keer dat de verhuurder u kan opzeggen zonder motief) aanvaard heeft, en dat u het pand tegen 14 mei 2021 zult verlaten hebben.

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2019 11:52

hm, ik redeneer anders dan Blaatpraat. De vermelde opzegperiode klopt inderdaad niet, maar je hebt de brief volgens mij wel op tijd ontvangen...

Maar het belangrijkste in dit verhaal is inderdaad; Wat wil je zelf? Daar zo snel mogelijk weg? Daar blijven?

Terug naar “Huren”