huis voor afbraak

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

huis voor afbraak

#1 , 16 feb 2019 21:50

Ik heb mijn oog laten vallen op een woning die weldra te koop zal komen.
Het is een villa die werd opgericht in houtskeletbouw veertig jaar geleden.
De villa is in erbarmelijke staat, deels bouwvallig wegens houtrot. Ik ben enkel geïnteresseerd omdat het een buitenkans is om nog aan een groot grondstuk te geraken.
Ik ken de grondprijzen in de buurt, maar aangezien er afbraakkosten zijn wil ik onder die grondwaarde-prijs bieden.

Nu heb ik enkele bedenkingen/vragen:
1. Wat is de grootte-orde van de kosten om een gelijkvloerse villa, zonder kelder en opgericht in houtskeletbouw, te laten afbreken? Het gebouw is ongeveer 160 vierkante meter groot en heeft een lage zolder met puntdak.
2. Fiscaal: gelet op de afbraakkosten, aanvaardt men die afbraakkosten als minwaarde voor de registratierechten?
3. Welk btw percentage is van toepassing op de afbraakwerken?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 17 feb 2019 06:18

Een woning van dergelijk formaat in baksteen slopen kost ergens tussen 10.000 en 20.000€. Dit houtafval verwerken is vermoedelijk heel wat goedkoper en hout heeft waarschijnlijk ook nog een bepaalde waarde.

Waarom vraag je geen offerte?

BTW is 21%

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 18 feb 2019 12:17

Ik heb mijn volledig huis laten afbreken voor +- 6000 euro; btw inclusief.
Voor die prijs kon, ik het zelf niet doen.
Bij een houtskeletbouw zou ik overwegen alles zelf te doen. Enkele grote containers en een graafmachine huren voor +- 1 week en de klus is klaar.
Het is echt niet moeilijk om met een graafmachine te werken. Na +- 2-3 uur ben je er al vlot mee weg.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 18 feb 2019 23:27

Zesduizend euro is goedkoop, waarschijnlijk een vooroorlogs woning (redelijk wat oude steen om te recupereren en zonder al te veel brol zoals asbest)

Een woning van 40 jaar oud zal weinig materiaal hebben om te recupereren en redelijk wat asbest. In ieder geval is de afbraak in de meeste gevallen maar een fractie van de grondwaarde.

Als je van plan bent om direct terug te bouwen kan je van een premie genieten, zie onderstaande link.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/je ... ~a5d43d47/

Je kan misschien ook het Amerikaans systeem toepassen, houtskelet afbreken en op de bestaande fundering een nieuwe houtskeletwoning oprichten. Amerikanen durven regelmatig van woning te wisselen, het is daar niet abnormaal om binnen een leven verschillende keren te bouwen op hetzelfde perceel.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 18 feb 2019 23:35

Bedankt voor de info.
Of er veel asbest in zit weet ik niet. Het dak heeft alvast geen asbestleien.

Zou worden afgebroken maar niet heropgebouwd. Het terrein grenst aan onze woning en zou een
zuidelijk georiënteerde uitbreiding van de tuin vormen.

Het is een residentiële villawijk op wandelafstand van het centrum.

Volledig opgekuist bedraagt de waarde van de grond 300 000 à 350 000 EUR.
Weet dat uit gelijkaardige verkopen in de buurt in de loop van de laatste jaren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 feb 2019 09:14

Asbest zit niet enkel in de dakbedekking, maar bij woningen van na de oorlog (1945-1970) vooral in de buisisolatie van de centrale verwarming (die plaasteren dingen rond die buizen) Die kan je niet afbreken en verwijderen zonder stof (asbest) te maken. Bij grotere gebouwen kan je asbest vooral vinden rond metalen strukturen als brandbeveiliging, maar dat werd zeer zelden toegepast in ééngezinswoningen.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2019 11:43

Informeer ook eens bij stedenbouw of dat perceel wel onbebouwd mag blijven. Straks betaal je nog ieder jaar taks op onbebouwde percelen...
(misschien eenvoudig op te lossen door het perceel samen te voegen met dat van jou, maar of dat mag is weer een vraag voor stedenbouw)

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 19 feb 2019 12:32

Er is geen bouwverplichting in die verkaveling. Eigenlijk zouden ze MIJ een vergoeding moeten betalen want dit is een bijdrage voor een beter milieu: meer groen, minder stenen en beton.
Een betonstop avant la lettre!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 19 feb 2019 14:03

Dat is ook zoiets dat je in uw achterhoofd moet houden, als je de grond onbebouwd laat tot aan de betonstop, ga je moeten onderhandelen met de overheid over de waarde van uw vastgoed. Als dat gaat zijn zoals het huidig systeem van planbaten en planschade, hou u dan maar vast aan de takken van de bomen. Dat is een getrek en een gesleur om uiteindelijk een half deftig resultaat te bekomen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 19 feb 2019 14:10

En wie zegt dat de eigenaars van grote villa's niet ooit onteigend gaan worden in de naam van de groene maffia en ter financiering van het hangmatvolkje?
Begin vorige eeuw hebben ze zoiets gedaan in Rusland, zonder enige schadevergoeding!

Alleszins moet het dan eerst tot gedwongen onteigening komen. Onwaarschijnlijk.
Het grote intellect van het bosdecreet is toch ook al wenend afgegaan?
Ik denk dat TS zich niet teveel zorgen moet maken indien die grond een duidelijk statuur heeft, wat het geval lijkt te zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 19 feb 2019 17:25

Vooraleer de koop af te sluiten zal ik mijn licht opsteken ivm al of niet verplichting om er terug op te bouwen. In dat geval heb ik geen interesse.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 23 feb 2019 13:33

Bijkomend:
Als men een huis koopt voor afbraak moet de verkoper dan nog de elektriciteit laten keuren en epc laten opmaken?
Vind die info niet en alles is gesloten tijdens weekend...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BloodNight
Berichten: 621

#13 , 23 feb 2019 14:14

In 2014-2015 heb ik een bouwvallig huis gekocht om later te slopen. In de akte stond gewoon vermeld dat er geen epc en geen keuring werd uitgevoerd. Nooit geen problemen mee gehad. De verkoper heeft er ook nooit problemen mee gehad.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 23 feb 2019 16:04

Een auto die je verkoopt voor afbraak of wisselstukken moet toch ook niet naar de keuring en hoeft geen carpass, als ik het goed versta.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 23 feb 2019 17:10

Intussen vernomen dat één van de mede-eigenaars dement is en onder voogdij staat. Alles moet via de vrederechter...
De woning is eigendom van een vader en zijn twee kinderen die blote eigenaar zijn van de helft van de woning.
Vrees ervoor dat ik geen onderhandse koopovereenkomst zal kunnen afsluiten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”