verplichtingen voor niet werkende zonder statuut

Goopie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verplichtingen voor niet werkende zonder statuut

#1 , 14 feb 2019 14:18

Beste, ik had graag geweten, wat ik moet doen en ook betalen aan het ziekenfonds als ik thuis als huismoeder zou blijven, zonder bijdrage te ontvangen ? Ook hoe het zit met de kinderbijslag of ik die nog ontvang dan ?
Ik ben samenwonend, mijn wederhelft is zelfstandig. Ik ontvang kinderbijslag (weliswaar het tarief voor zelfstandigen) en onze dochter staat ook bij mij op het ziekenboekje.
Alvast bedankt voor moeite.
Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vely
Berichten: 72

#2 , 15 feb 2019 03:31

De kinderbijslag zal gewoon verder betaald worden. Deze is sinds 1/1/2019 niet meer afhankelijk het professionele statuut van de ouders.
Sinds 1/7/2014 werden de bedragen voor zelfstandigen en loontrekkende gelijk gesteld. Het tarief voor zelfstandigen bestaat dus niet meer.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2019 11:17

Je blijft best aangesloten bij het ziekenfonds (naar eigen keuze, liberaal, sociaal, Vlaams...) of bij de hulpkas. Bijvoorbeeld om terugbetaling te ontvangen na een doktersbezoek.

Reclame

Terug naar “Andere”