Gerechtelijke V&V: moet 'ontruimen van garage' opgenomen zijn in de zwarigheden?

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

Gerechtelijke V&V: moet 'ontruimen van garage' opgenomen zijn in de zwarigheden?

#1 , 05 feb 2019 16:40

Betreft een gerechtelijk V&V van de nalatenschap van onze ouders. Er zijn 2 kinderen. Er werden zwarigheden geformuleerd op de staat van de notaris en onze zaak gaat nu voorkomen voor FamilieRb (eerste aanleg).
Mijn probleem is het volgende: mijn broer gebruikt de garages achteraan in de tuin van de ouderlijke woning voor stalling van 6 old timers. Hij betaalt daar een bezettingsvergoeding voor van 7 €/auto/maand (wat hij veel te veel vindt !). Ik zal de ouderlijke woning overnemen en heb bij de opening werkzaamheden gevraagd dat de garages zouden ontruimd zijn uiterlijk bij het ondertekenen van de overnameakte. De notaris heeft dit echter niet opgenomen in het PV en mijn advocaat heeft het ook niet opgenomen in de zwarigheden. De verstandhouding tussen de kinderen is volledig weg en ik ben er van overtuigd dat mijn broer de garages niet vlug zal ontruimen, gezien hij niet vlug een geschikt alternatief zal vinden voor plaatsing van zijn 6 old timers, en al zeker niet tegen 7€/auto/maand. Bovendien is deze bezettingsvergoeding bepaald door de notaris, en eenmaal de V&V zal afgesloten zijn vrees ik dat ik zelfs dat bedrag niet meer zal krijgen, laat staan dat effectief zal kunnen ontvangen. Ideaal zou zijn dat de rechter hem een dwangsom zou opleggen, bvb vanaf een maand na het vonnis (dat dan in kracht van gewijsde kan gaan ?), en dan zou alles kunnen ontruimd zijn tegen de ondertekening van de overname akte van de ouderlijke woning.
Maar mijn advocaat zegt dat hij die dwangsom wel zal laten opnemen in de verdelingsakte, door de notaris. Kan dat?? En wat als mijn broer daar dan, met zekerheid, niet mee zal akkoord gaan...?
Want ik lees nu, als ik het goed begrijp tenminste, dat alleen een rechter een dwangsom kan opleggen, gepaard gaande met een hoofdveroordeling?
M.I. zou de rechter dan eerst een uitspraak moeten doen mbt het leegmaken van de garages, en daar vervolgens een dwangsom aan toevoegen?

Maar gezien het ontruimen van de garages niet werd opgenomen/gevraagd in mijn zwarigheden, en de RB zich per definitie alleen maar uitspreekt over de geformuleerde zwarigheden in het PV geschillen en moeilijkheden, vraag ik mij af of de vraag tot ontruiming van de garages nu alsnog kan voorgelegd/gevraagd worden aan de RB in eerste aanleg, aanvullend aan de geformuleerde zwarigheden, waarvoor de Rb gevat wordt?
Of had ik dit wel degelijk moeten vragen in mijn zwarigheden en zal ik de RB opnieuw moeten vatten als blijkt dat broerlief zijn old timers niet verwijdert na afsluiting van de gerechtelijke V&V? (waarvan ik vrij zeker ben dat hij ze niet zal verwijderen, gezien hij daar nu al 6 jaar de tijd voor heeft gehad en zelfs niet uitkijkt naar een andere oplossing...)
Alvast dank voor mogelijke info/ toelichting!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding