Huis met problematische verwarming

Joeri_B
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huis met problematische verwarming

#1 , 31 jan 2019 23:25

Hallo,

ik heb in september een huis gekocht waarin een nieuwe, nog ongebruikte verwarmingsketel hing. De radiatoren waren al ouder, maar nog nooit gebruikt met de nieuwe ketel. De verkopers betaalden mij ook 185 EUR om de verwarmingsketel van aardgas om te vormen tot propaangas. Daarmee zou de kous af zijn geweest.

Nu blijkt er nog vanalles niet in orde. De installatie blijkt amateuristisch te zijn en niet aan de normen en veiligheidsvereisten te voldoen. Dit was me echter onduidelijk en ook niet gecommuniceerd door de verkopers. De kosten blijken nu meer dan 1600 EUR te bedragen.

Daarnaast is er ook een ingebouwde keuken, waarvoor ik uitleg had gevraagd over de kookplaat. De verkoper kon die zogezegd niet geven omdat hij ze te lang niet gebruikt had (het huis stond al 2 jaar leeg). Toen ik er echter in trok, bleek dat deze ook totaal niet werkte.

De verkoper heeft zich - na veel geruzie - bereid verklaard de helft van de herstelkosten van de kookplaat terug te betalen, maar ik wil geen herstelde kookplaat. Dan koop ik liever een nieuwe. De verkoper weigert bovendien om iets voor de herstellingen aan de verwarmingsinstallatie te betalen.

Voor mij zijn dit problemen waarvan de verkoper op de hoogte was bij de verkoop, maar die hij niet communiceerde. En ik als leek ken niets van de geldende normen en veiligheidsvereisten voor de verwarming. Bovendien heb ik de kookplaat natuurlijk ook nooit getest.

Sta ik recht in mijn schoenen? Kan ik eisen dat de verkoper (minstens deels) tussenkomt in de veel hogere kosten die ik nu oploop?

Ter info: doordat geen enkele chauffagist het tot op heden zag zitten om de amateuristische verwarming te repareren (ze voorspelden allemaal problemen), kan ik na 4 maanden nog steeds niet in het huis (geen warm douchewater en geen werkende radiatoren).

Alvast bedankt voor jullie adviezen!!

Joeri

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 01 feb 2019 07:38

Sta ik recht in mijn schoenen? Kan ik eisen dat de verkoper (minstens deels) tussenkomt in de veel hogere kosten die ik nu oploop?
Nee, die koper hoeft jou niet te compenseren, tenzij jij expliciete bepalingen had laten opnemen in de akte die dit dekken, wat gezien jouw vraag hier heel onwaarschijnlijk is.

- Een verkoper hoeft jou niet te vertellen wat er allemaal niet werkt
- Je had die toestellen kunnen testen of iemand mee kunnen brengen met de kennis om dit te doen

Accepteer dit bedrag van de koper, hij of zij kan zich immers nog altijd bedenken. Gezien dit een nieuwe ketel vallen bepaalde zaken misschien nog wel onder de 2-jarige garatieregeling. D.i. echter de installateur van die installatie, niet de verkoper.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 feb 2019 09:42

Gezien het blijkbaar om een amateuristisch in elkaar gestoken installatie en keuken betreft, denk dat het zelfbouw is. Daar is geen waarborg op, zeker als het pand al 2 jaar leeg stond. Dan is die waarborg al verstreken. Als die ketel dan nog eens in Nederland werd aangekocht, dan is die ketel in ons land zelf niet bruikbaar wegens ander gas.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2019 14:10

Eerlijk? Het zal een bitter pil zijn, maar... Smijt heel die cv-installatie buiten en plaats een nieuwe. En vraag daar dan desnoods nog een premie voor aan...

U zal de vorige eigenaar niets kunnen maken want dit is zeker geen verborgen gebrek! Dus als hij u een geldelijke compensatie aanbiedt, grijp die dan met beide handen.

Terug naar “Kopen”