Lek in huurappartement terwijl ik geen verzekering heb.

AnkieBo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Lek in huurappartement terwijl ik geen verzekering heb.

#1 , 31 jan 2019 16:45

Geachte

Ik had hier geen voorkennis van dat het lek er in feite was
De huisbaas/verzekeraar stelt vast dat dit al sinds Juni/Oktober aan de hand is.

Gaat het er op neer komen dat ik alle schade/verbouwingskosten ga moeten betalen omdat ik geen verzekering heb?
Is het mogelijk dat de kosten in mijn nek geduwt worden of gaat het er op neer komen dat ik enkel mijn waarborg moet afgeven?

Hoe weet ik zeker dat ik wel aansprakelijk ben en/of ik dat zodoende kan aanvechten?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 31 jan 2019 17:24

Wat heeft er gelekt en wat is de schade?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 31 jan 2019 17:28

Waar doe de lek zich voor? In de gemeenschappelijke delen of in uw privaat?
Is er een blokpolis? Is er een syndicus?
Verhuurder zal natuurlijk zeggen dat het voor uw rekening is, zeker als hij merkt dat je het zelf niet weet.

Reclame

AnkieBo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2019 19:39

Waar doe de lek zich voor? In de gemeenschappelijke delen of in uw privaat?
Is er een blokpolis? Is er een syndicus?
Verhuurder zal natuurlijk zeggen dat het voor uw rekening is, zeker als hij merkt dat je het zelf niet weet.
In de douche.
Het is namelijk ook doorgelopen naar de onderburen.

Ik zal nagaan of er een blokpolis is en/of syndicus.
Wat heeft er gelekt en wat is de schade?
Ik geloof de afvoer van de douche, ik ben er iig al een tijdlang niet meer geweest.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 31 jan 2019 19:45

U "gelooft" de afvoer van de douche, hebt u dat dan nog niet zelf gezien?

Betreft het een vaste douche, of zo'n douchecabine die niet echt vast staat? Die kunnen namelijk soms gevoelig zijn voor verkeerde behandeling door de gebruikers. Die aansluitingen zijn niet echt bestemd om veel te bewegen.


U bent er al een tijdlang niet meer geweest; woont u daar dan niet? En als u daar niet woont hoe kan een douche dan lekken?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 31 jan 2019 19:53

Ja als je het niet weet dan weten wij ook niet wat er juist aan de hand is en wat uw plichten of rechten zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 31 jan 2019 19:59

Komt het door de slechte siliconevoeg rond de douche, of is de afloop zelf stuk? Soms schroeven huurders (als de afloop minder goed afloopt, die vijs los in het midden van het aflooproostertje (in goed Vlaams "de crepine") en dan krijgen ze die niet meer goed dicht, omdat de" joint" is losgekomen.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 31 jan 2019 20:04



Ik geloof de afvoer van de douche, ik ben er iig al een tijdlang niet meer geweest.
Hier klopt iets niet en is niet koosjer. Douche kan niet gebruikt worden zonder verblijf.
En waarom had u geen verzekering? Die is normaliter verplicht.

Schade moet meteen gemeld worden. Mogelijk kan de verzekeraar van tegenpartij weigeren tussen te komen wegens nalatigheid van melding.

AnkieBo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jan 2019 20:54

Iemand heeft in feite het appartement gekaapt. Ik kom hier nu pas achter.
Ik heb de rubberend band dat tussen de afvoer zit van de leiding vervangen.
Verder ben ik een leek op dit vlak.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 31 jan 2019 21:14

Iemand heeft in feite het appartement gekaapt.
Dan zullen ze het appartement eerst terug moeten vinden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 31 jan 2019 21:21

U huurt dus een appartement, maar woont er niet, en iemand anders, die u niet kent, heeft het "gekaapt".

Wat schuilt er achter het werkwoord "kapen" ?

Dit verhaal rammelt aan alle kanten. :roll:

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 31 jan 2019 22:58

Als geschreven door een piraat :lol: :lol: ...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

CityBird
Berichten: 792

#13 , 01 feb 2019 06:56

Hoe weet ik zeker dat ik wel aansprakelijk ben en/of ik dat zodoende kan aanvechten?
Jouw manier van werken is ongewoon.

Normaal stapt de eigenaar of syndicus naar de verzekeraar van de blokpolis en die handelen de herstelling van dit lek af, ofwel zelf, ofwel vragen ze aan de syndicus of eigenaar om de herstelingskosten binnen te brengen.

Als deze verzekeraar je aansprakelijk acht kom je daar snel achter, die gaat je opbellen met de vraag wie jouw verzekeraar is. Die vechten dat dan onder mekaar uit. Normaal zie je dan hoogstens nog een eis tot betaling van een klein bedrag (vrijstelling)

Omdat je geen verzekering hebt ga je in dat geval zelf de briefwisseling met hun eisen ontvangen. M.i. Is het nu nog wat vroeg en wacht je beter af als het zover zou komen.

Terug naar “Huren”