Problemen tijdens verkoop woning

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2327
Juridisch actief: Nee

Problemen tijdens verkoop woning

#1 , 29 jan 2019 04:25

In december zetten we onze huidige woning te koop, ongeveer op hetzelfde moment als de akte verleden werd al onze nieuwe woning. We wisten dat we hierdoor enkele maanden moeten overbruggen, anderzijds gaf ons dit ook de tijd om al enkele verbeteringen te doen en in alle rust te kunnen verhuizen.

We verkopen zonder immokantoor. Er was direct veel interesse in ons huis, en het eerste weekend waren een 10-tal bezoeken gepland. De eerste dag wou een koppel onmiddellijk een bod uitbrengen, omdat ze de prijs correct vonden en al enkele keren naast het net hadden gevist.

Het bod was gedaan op basis van een blanco formulier dat onze notaris ons had bezorgd. Enige negatieve punt was dat dit bod gedaan was met opschortende voorwaarde van 4 weken om het volledige bedrag te kunnen lenen.

Een kleine week later, tijdens de geldigheid van hun bod, hebben wij dit schriftelijk aanvaard en alle andere geïnteresseerden afgebeld. Dan direct aan onze notaris gevraag om een compromis op te stellen.

Sindsdien gaat het niet meer vlot. Onze notaris heeft de stedenbouwkundige inlichtingen opgevraagd en contact gehad met de notaris van de verkopers om te overleggen over de compromis. We hebben nu een voorstel gekregen om een compromis te ondertekenen in februari met opnieuw 2 weken opschortende voorwaarde.

Op dit laatste punt heb ik gereageerd wat hier de reden van is, aangezien de originele periode van 4 weken al voorbij is en de joop dus definitief is. Daarop krijg ik reactie dat hun bank de woning nog wil schatten en als dit positief is deze voorwaarde niet nodig is.

Ook hiermee ben ik niet akkoord. Stel dat de bank vindt dat de wonibg minder waard is, gaan ze erop staan op een nieuwe opschortende voorwaarde op te nemen en lijkt het mij dat ze geen lening gaan kunnen krijgen. Dan ga ik na 2 maanden nergens staan en de wonibg volledig opnieuw moeten te koop stellen.

Het lijkt me dat de kopers maar ook onze notaris handelen alsof zij een optie hebben op de woning, waardoor wij wel gebonden zijn maar de kopers in alle rust kunnen bepalen of ze kunnen kopen.

Ik heb nu een dringend onderhoud met de notaris gevraagd (andere communicatie was met een medewerker). Wat kan ik nog verder doen om mijn rechten te vrijwaren? In het originele aanvaarde bod staat dat na 4 weken de koop definitief wordt, maar geen schadevergoeding bepaald. Dit zou pas in de compromis komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 29 jan 2019 10:16

Die 4 weken beginnen toch pas te lopen bij het ondertekenen van het compromis, niet?

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 29 jan 2019 11:28

Ho Ho !
Het bod was gedaan op basis van een blanco formulier dat onze notaris ons had bezorgd. Enige negatieve punt was dat dit bod gedaan was met opschortende voorwaarde van 4 weken om het volledige bedrag te kunnen lenen

ik begrijp hieruit dat die vier weken beginnen te lopen vanaf het punt dat het bod aanvaard werd --->
Een kleine week later, tijdens de geldigheid van hun bod, hebben wij dit schriftelijk aanvaard en alle andere geïnteresseerden afgebeld. Dan direct aan onze notaris gevraag om een compromis op te stellen.


We zijn nu eind januari, dus neem ik aan dat de kans groot is dat de bewuste vier weken voorbij zijn ?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3796

#4 , 29 jan 2019 16:32

Aangezien je geen lening kan krijgen zonder compromis, en dus ook geen papieren van weigering, is zo'n clausule opnemen in een bod dan dus waardeloos?
Je kan niet meer doen, dan hetgeen je kon doen voor het uitbrengen van een bod: gaan spreken met een bank, maar niets concreets dus.

Ik dacht tot nu toe altijd dat een koper eenzijdige eisen kon opnemen in zijn/haar bod, en als de verkoper dit bod accepteert inclusief die eisen (zoals een opschortende voorwaarde) deze in een compromis moeten gegoten worden (samen met de rest die je bij de opmaak van het compromis dan afspreekt).

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 29 jan 2019 16:49

Je kan perfect een lening bespreken, daarvoor is geen compromis nodig. die administratie (compromis e.d) komt wel nadien. Natuurlijk moeten de gegevens die u eerst gaf nadien ook overeenkomen met de gegevens in uw compromis.

En desnoods weigeren ze maar de lening omdat.... er geen compromis is.


Daarenboven, het bod werd gedaan in december, met die opschortende voorwaarde, en een week later ook aanvaard. Datum aanvaarding + 4 weken moet nu haast afgelopen zijn; ik zie geen noodzaak om nu nog eens 2 weken extra te gaan geven, en zolang in onzekerheid te blijven.

U wel ?

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#6 , 30 jan 2019 23:22

Je kan inderdaad perfect een lening aanvragen zonder compromis. Die zal je nadien wel moeten leveren. Er zijn vandaag nog amper banken die een schatting vragen bij normale aankopen. Een schatting is immers maar een schatting. Een effectieve verkoopprijs uit een compromis is een reële verkoopprijs.
Als je na 4 weken nog geen principieel akkoord hebt is er een probleem, of ben je met amateurs bezig...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”