welk recht heeft ex-echtgenoot nog op verbouwing erfgoed ex-echtgenote

morjos
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

welk recht heeft ex-echtgenoot nog op verbouwing erfgoed ex-echtgenote

#1 , 28 jan 2019 13:59

Dag,
Ik stel deze vraag in naam van mijn vriendin.
Zij erfde 20 jaar geleden de woning van haar grootmoeder en trok er met haar toenmalige echtgenoot, en haar kinderen uit een vorig huwelijk als bewoners in.
Na 10 jaar heeft zij met haar ex verbouwingswerken aan deze woning gedaan.
In augustus 2018 id de echtscheiding uitgesproken en 30 december 2018 geregistreerd bij de burgelijke stand.
Nu beweert haar ex dat hij recht heeft op 1/3de van de verkoopsom indien mijn vriendin haar woning zou verkopen daar hij heeft bijgedragen aan de verbouwing.

Mijn vraag is of dit correct is, en of mijn vriendin haar woning (erfgoed) moet verkopen of kan zij deze gewoon blijven bezitten en bewonen.
Moet zij dan, indien zij de woning behoud, haar ex-echtgenoot financieel vergoeden? En zo ja, hoe wordt dit berekend ?
Zij waren gehuwd met gemeenschap van goederen waardoor haar ex dus 20 jaar zonder kost heeft kunnen wonen.

Misschien ook vermelden dat de ex-echtgenood veroordeeld is tot contactverbod van minstens 5Km wegens extreme fysische en psychische geweldpleging.

Alvast dank voor antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
morjos
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2019 16:03

Dank voor Uw snelle anwoord.

Ik denk in mijn post een vergissing te hebben gemaakt.

Volgens onze inlichingen zou he gaan over een "meerwaarde na verbouwing", waarop de ex-echtgenoot meen recht te hebben, en niet op 1/3de van de evenuele verkoopsom

excuses hiervoor
Gr

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#3 , 30 jan 2019 23:34

Beste

Op zich is het huis haar eigendom en alleen van haar.
De ex kan enkel aanspraak maken op een vergoeding als hij kan bewijzen dat het vermogen van de vrouw zich heeft verrijkt ten nadele van het gemeenschappelijke vermogen of zijn vermogen.
Als er met andere woorden bewijsbaar middelen van hem in haar vermogen zijn beland kan er naar aanleiding van de echtscheiding een correctie gevraagd worden waarbij haar vermogen de verrijking terugbetaalt aan het gemeenschappelijk of zijn vermogen. recht op meerwaardedeling heeft hij mijns inziens niet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”