opzeggen huur - niet gerigistreerd contract

leamese
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

opzeggen huur - niet gerigistreerd contract

#1 , 21 jan 2019 22:00

Beste,

We zijn bezig met de verhuis te plannen. Er is mij gezegd geweest: " je kan je contract opzeggen en moet geen boete betalen omdat je huurcontract niet geregistreerd is". Ik heb nog wat opgezocht maar het blijft niet duidelijk. Maar klopt dat nu?

Het contract is van 12 maanden, telkens vernieuwd zonder tegenbericht. we zijn nu bijna 3 jaar verder sinds het eerst tekenen van het contract.
Als de verhuurder het contract laat registreren, zouden we dat toch moeten weten?

Alvast bedankt,
Tristan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 21 jan 2019 22:20

U hebt op dit ogenblik een contract van normale duur, dus negen jaar, en met als begindatum de begindatum van het eerste contract.
Reden : contract van één jaar, kan wel 1 keer vernieuwd worden tot een max van drie jaar, maar dat is het dan, verdere vernieuwing zoals u suggereert (12 maanden en telkens , dus meer dan eens, vernieuwd) mag niet; van bij het begin van het derde jaar zit u in het regime van een contract van negen jaar.

En is dit niet geregistreerd, dan kan het met een minimum aan opzeg, desnoods 1 dag, beëindigd worden. Beleefdheidshalve doet u een wel iets langere opzeg,; maar dat is uw keuze.

Op het registratiekantoor kan u nagaan of uw contract geregistreerd is, het is om voor de hand liggende redenen niet aangewezen die info op te vragen bij de verhuurder zelf.

leamese
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2019 23:22

Bedankt voor de heel snelle reactie. 16 februari zou het 3 jaar zijn sinds het tekenen van het eerste contract.
Dus ik wacht best tot na die datum voor de opzeg aan te kondigen?

kan ik per telefoon de registratiegegevens navragen of moet ik ter plaatste naar het kantoor gaan?
ik lees net dat ik het ook kan vinden op MyMinFin. Ik zoek het nu..

Reclame

leamese
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2019 23:45

Als het geregistreerd is zou ik daar toch weet van moeten hebben?
Als ik ervan uitga dat het niet geregistreerd is, dan maakt het niet uit contract korte of lange duur is om het op te zeggen?

leamese
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2019 00:17

Heb gekeken en contract is niet geregistreerd. Momenteel nog contract van korte duur. Aangezien niet geregistreerd kan ik het gewoon opzeggen lijkt me, zonder boete :).

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2019 08:40

Onmiddelijk opzeggen en afstappen, zo snel mogelijk opzeggen datum aanbieding aangetekende zending telt.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 22 jan 2019 08:44

………….. Inderdaad.

Maar u kan ook onmiddellijk opzeggen voor de zekerheid (blijft u in elk geval voor laattijdige registratie), en een opzegtermijn hanteren van twee maand of zo, om voldoende tijd te hebben voor een verhuis.

U bent toch zeker dat uw contract [btelkens[/b], dus minstens twee keer, zou vernieuwd zijn? Het kan namelijk ook anders

leamese
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2019 09:12

………….. Inderdaad.

Maar u kan ook onmiddellijk opzeggen voor de zekerheid (blijft u in elk geval voor laattijdige registratie), en een opzegtermijn hanteren van twee maand of zo, om voldoende tijd te hebben voor een verhuis.

U bent toch zeker dat uw contract [btelkens[/b], dus minstens twee keer, zou vernieuwd zijn? Het kan namelijk ook anders
Duurtijd van een contract is 12 maanden, staat expliciet vermeld (met uitzondering van het eerste jaar, dan was het 17 maanden fzo.) zonder tegenbericht wordt het telkens verlengd met 12 maanden. Moet voor die verlenging het contract opnieuw ondertekend worden? Het contract is niet effectief 'vernieuwd', we hebben niks opnieuw ondertekend, gewoon telkens verlengd. Het is zeker al 2 keer verlengd geweest.

Mijn brief luidt als volgt:
Hierbij maak ik kenbaar dat ik de huurovereenkomst voor het appartement *adres* wens op te zeggen.
Aangezien het huurcontract niet geregistreerd is, is een opzegtermijn groter dan 1 dag niet nodgi. Toch delen we het graag mee zodat u kan voorbereiden op ons vertrek. onze laatste dag in het appartement zal 30 april zijn. 1 mei is het appartement terug vrij. Samen met onze kleine sloeber gaan we naar een nieuwe thuis.
ik neem nog telefonisch contact voor de sleutels te overhandigen.
Graag een bevestiging ....
is dit okay??

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 22 jan 2019 09:27

Die brief lijkt me OK; zend hem wel aangetekend, en voeg erbij dat je een exemplaar per gewone post verstuurt, voor zijn gemak. Doe dat dan ook :D

En wat die verlenging betreft kan ik kort zijn : de eerste was goed, de tweede niet, omdat er slechts één verlenging toegestaan is. Daardoor verval je in het regime van het normaal negenjarig contract, en is elke opzeg geldig.

leamese
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jan 2019 09:48

1 woord: lol. Die huurders toch.. zetten vanalles in het contract dat niet wettelijk is.

Ik stuur een extra exemplaar per gewone post. Hartelijk bedankt voor de feedback.

Case closed!

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 22 jan 2019 11:03

1 woord: lol. Die huurders toch.. zetten vanalles in het contract dat niet wettelijk is.
Jij bent de huurder. :roll:
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

leamese
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 jan 2019 16:34

1 woord: lol. Die huurders toch.. zetten vanalles in het contract dat niet wettelijk is.
Jij bent de huurder. :roll:
D'OH

Terug naar “Huren”