gemeenschappelijke kosten vallen hoger uit

James Grieves
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gemeenschappelijke kosten vallen hoger uit

#1 , 21 jan 2019 09:56

Beste,

Ik ben verhuurder van een nieuwbouw appartement.
Bij het eerste huurcontract had ik het raden naar hoeveel de gemeenschappelijke kosten exact zouden bedragen. De makelaar van wie ik het appartement heb gekocht had dit op €125 geschat. Nu blijkt, na 1 jaar, dat dit eerder rond de €225 ligt. In het huurcontract staat €125 vermeld, mijn huurder heeft dit ook steeds netjes betaald tot op heden.
Ik maakte de afrekening voor het jaar 2018 en zou in totaal bijna €1.000 bijkomend moeten vorderen van mijn huurder. Ik ga ervan uit dat dit problemen zal opleveren en dit zou ik liefst vermijden aangezien ik belang hecht aan een goede samenwerking.
Wat raadt u mij aan om te doen?
Met veel dank voor uw advies!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 21 jan 2019 10:01

Wat staat in het kontrakt?

- VOORSCHOT op gemeenschappelijke kosten?
- FORFAIT gemeenschappelijke kosten?

In het eerste geval kan je, gestaafd door facturen, het supplement vorderen. In het tweede geval ben je eraan voor de moeite.

Greetz

P.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 jan 2019 12:11

Wat zit er allemaal in deze gemeenschappelijke kosten? Ze lijken mijn nogal hoog uit te vallen.
Hoeveel appartementen zijn er in totaal in het complex?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 21 jan 2019 12:27

Een vuistregel van ruwweg 15 à 20€/m2/jaar voor recente appartementen in hoogbouw (lift, poetsen, eigen verwarming, ...) is een goede indicatie.

Met 225€/maand zou je appartement dan tussen de 135 en 180m2 groot zijn. Als dit niet zo is zoals mava150 vraagt effe de grote kostenposten oplijsten en de grootte van het appartementsblok opgeven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 21 jan 2019 12:37

En je mag ook niet alle kosten doorrekenen aan je huurder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2019 12:43

€1000 opleg is niet mis. Als de huurder dit moet bijbetalen (als in het contract stond dat die €125 een voorschot was), zou ik daar toch proberen een tussenweg te zoeken, want uw huurder gaat daar niet mee kunnen lachen, mogelijk zelfs niet zomaar betalen. Stel misschien voor dat je een deel van die kosten laat vallen en de rest op afbetaling kan, en dat naar volgend jaar toe het voorschot verhogen (wel een serieuze verhoging, maar bon).

Als in het contract staat dat dit een forfait is, zal je er zelf moeten voor opdraaien, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 21 jan 2019 12:51

Het huurcontract moet inderdaad in detail gelezen worden.
Indien het geen voorschot is maar een forfaitair bedrag zonder meer kan er niets worden bijgevraagd.
Indien het een forfaitair VOORSCHOT is dan kan het wel. Maar niet voor alle kosten.
De kosten die ten laste vallen van de verhuurder moeten in mindering worden gebracht
Gelet op de hoogte van het vermelde bedrag ben ik er bijna zeker van dat dit het bedrag is van de volledige afrekening zoals opgesteld door de syndicus. Daar moeten de kosten die NIET MOGEN worden aangerekend aan de huurder uitgefilterd worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”