Wonen in tuinhuis

Jimmy2510
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wonen in tuinhuis

#1 , 21 jan 2019 08:33

Beste

Binnenkort gaat mijn gezin verhuizen maar ik zou graag een tuinhuis bouwen voor in te wonen zo blijf ik bij mijn gezin maar heb ik toch mijn eigen huisje. Nu is mijn vraag waar ik een vergunning moet aanvragen. Ik heb al wat opzoek werk gedaan maar heb niet veel gevonden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2019 09:05

Een tuinhuisje waar men in woont is een chalet hier bij ons.

Dit ga je moeten vragen bij de technische dienst van je gemeente, ieder gemeente heeft zijn eigen regels, en voor bewoning dit zijn veel strengere regels, je zal water en elektric moeten hebben, en een bepaalde minimum afmetingen.
Want dan zal daar je domicilie zijn, dus ook een huisnummer of busnummer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 jan 2019 09:12

En niet te vergeten, ook voldoen aan de zeer strenge ventilatie-, en isolatienormen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 21 jan 2019 13:03

Een bijgebouw dat een woonfunctie krijgt is inderdaad vergunningsplichtig met de nodige regels en beperkingen.

Als je gedomicilieerd kan blijven op het woonhuis zal niemand je verbieden om een goed geïsoleerd van nutsfuncties voorzien tuinhuis te bouwen (binnen de vrijstellingscriteria voor tuinhuizen qua hoogte, oppervlakte en afstand tot de perceelsgrenzen) waar je toevallig “nu en dan” tijd in doorbrengt. Je woont immers administratief in het huis. Aparte domicilie is natuurlijk onmogelijk.
Laatst gewijzigd door Sirkii op 21 jan 2019 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 21 jan 2019 13:08

Als je in de hoofdwoning bent gedomicilieerd kan niemand u verbieden in een klein ongeïsoleerd tuinhuis te verblijven. Ook een tentje kan dan.
Of zelfs in een paddenstoel indien je toevallig een tuinkabouter zou zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

katwezel
Berichten: 375

#6 , 21 jan 2019 14:38

Verdiep je eens in de term mantelzorgwoning , er loopt een project in vlaanderen waar veel gemeenten gunstig tegenover staan , vrijwel altijd zonder weinig problemen toegelaten , natuurlijk indien voor u van toepassing

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”