erfenis overleden echtgenoot

brammus
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

erfenis overleden echtgenoot

#1 , 21 jan 2019 03:19

ik heb een vraag mijn man is in maart 2015 overleden ik heb een dochter kan zij haar kindsdeel van het geld opvragen en ben ik verplicht van dat te geven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 jan 2019 12:05

Ja. De normale werkwijze is alzo : het bedrag wordt op naam van de dochter geblokkeerd bij een bank, waar jij als vruchtgebruiker mee genoteerd staat. Dat betekent dat jij de intresten ontvangt. Dat duurt zo tot jij zelf overlijdt. Het gevolg is wel dat geen van beiden die som kan gebruiken. Men kan dit opvangen door die intrest in één keer aan u uit te betalen, waardoor uw dochter wel minder krijgt nu.

Hoe oud ben jij nu?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 21 jan 2019 12:41

Ze kan de waarde bruikvan de naakte eigendom opeisen.

waarde naakte eigendom = waarde volle eigendom - waarde vruchtgebruik

Indien u nu niets doet zal uw dochter later een tweede keer erfenisrechten betalen op (wat nog rest van) de erfenis van haar vader.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”