woord "laster" gebruiken of beter vermijden in repliek Familierechtbank?

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

woord "laster" gebruiken of beter vermijden in repliek Familierechtbank?

#1 , 20 jan 2019 23:00

Graag volgende vraag: vermijd ik best de term "lasterlijke aantijgingen" in mijn repliek op een conclusie van de tegenpartij voor de Fam.Rb?
Betreft een gerechtelijke V&V van nalatenschap van onze ouders. Gezien ik mijn zwaar zorgbehoevende moeder +12 jaar thuis heb verzorgd gezien haar grootste wens was om zolang mogelijk thuis te kunnen blijven en mijn broer (noch zijn familie), die naast mijn moeder woonden, niet naar haar omkeken (ze mocht zelfs de kleinkinderen niet zien van haar schoondochter), schreef mijn moeder een schuldbekentenis om mij correct te vergoeden voor haar verzorging en te betalen bij de verkoop van haar onroerend goed. Mijn broer wil echter niet dat ik ook maar met één cent vergoed wordt voor de verzorging die minimaal 6u per dag inhield. uiteraard vecht hij die schuldbekentenis nu aan voor de Rb als zijnde een vermomde schenking. Ik kan de zware zorgbehoefte van moeder alsook de door mij opgenomen verzorging bewijzen, maar gezien het reservatair erfdeel in het gedrang komt zal het afwachten worden hoe de rechter zal oordelen...
Mijn broer brengt echter geen enkel bewijs voor. Hij kan ook niets bewijzen want alles is correct verlopen en de vergoeding is zeer redelijk en correct. Hij beweert dan ook van alles maar bewijst helemaal niets, wat ik ook heb geschreven in één van mijn conclusies voor de notaris. Ik vernam nu van buren dat hij bij hen was komen aankloppen om (valselijk) in zijn voordeel te getuigen, wat zij gelukkig niet gedaan hebben. Zij willen er ook niet in verwikkeld raken.Omdat hij met 'lege handen' staat loog hij quasi in elke conclusie voor de notaris en nu ook voor de Rb in die zin dat hij stelt dat ik "moeder moreel heb gedwongen de schuldbekentenis, die ik zelf zou geschreven hebben, te ondertekenen. Dat ik er alles aan gedaan heb om de relatie tussen moeder en zoon te verzuren en kapot te maken. Dat ik mij ben gaan informeren om zoveel mogelijk te weten te komen over het erfrecht om mijn broer volledig te kunnen laten onterven door mijn moeder. Hoe pijnlijk dat allemaal wel voor hem was, wetende dat hij naast haar woonde. Dat hem nooit gevraagd was om voor moeder te zorgen en dat hij die verzorging zeker wel mede op zich zou genomen hebben mocht dat nodig zijn geweest. Dat ik misbruik heb gemaakt van mijn volmacht bij de bank en de bankrekening heb leeggehaald (dat kan ik gelukkig bewijzen dat dat NIET waar is) …". Ik kan echter niet bewijzen dat al die leugens niet waar zijn. Gezien hij ze niet bewijst zal de Rb er hopelijk niet te veel aandacht aan geven … alhoewel. Ze kan ook reageren met 'geen rook zonder vuur'. Hopelijk vindt hij niemand bereid voor het afleggen van een valse getuigenis, want begin dat dan maar eens te weerleggen...
Ik ben hier echt ziek van en ik had nooit gedacht dat hij het zo vuil zou spelen. Hij heeft moeder meer dat 15 jaar 'de duivel aan gedaan' en nu mag er zelfs geen cent vergoed worden voor haar verzorging want dan vermindert zijn nalatenschap. En hij kan zijn slag alleen thuis halen door al die lasterlijke aantijgingen. Persoonlijk til ik hier zeer zwaar aan, want verschijn zo maar voor de rechter!
Ik zou daarom in mijn repliek de opsomming van al deze leugens willen bestempelen als 'lasterlijke aantijgingen'. Maar kan dat als een boemerang werken? Bijt ik misschien beter op mijn tanden en zeg ik gewoon dat dat 'manifest onwaar' is wat hij allemaal zegt? Maar eigenlijk vind ik het woord 'onwaar' of 'leugen' veel te zwak uitgedrukt. Ik vind het pure laster en ik wil écht zo niet weggezet worden voor de rechtbank, maar wat kan ik er tegen doen om mezelf geen schade te berokkenen cf. door mogelijk verkeerd woordgebruik, waar de Rb eventueel zwaar aan zou tillen?
Sorry dat het misschien 'over the top' over komt, maar ik til er eigenlijk heel zwaar aan en wil eigenlijk niet dat ik als zo'n 'monster' voor de rechter moet verschijnen... Maar ik wil het ook niet erger maken door woordgebruik dat ik beter niet zou gebruiken voor de Rb en dat als een boemerang, op een of andere manier, terug zou komen... Thx voor mogelijk wat 'goede raad' in deze!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2019 13:01

U zegt dat hij beweert "moeder moreel heb gedwongen de schuldbekentenis, die ik zelf zou geschreven hebben, te ondertekenen". Deze beschuldiging kan men toch héél éénvoudig checken? Is de schuldbekentenis in uw handschrift of in dat van uw moedere? Indien het laatste, is dit argument alvast van tafel geveegt. Dit kan u in dat geval zeker vermelden in uw repliek.

Maar ik zou verder beschuldigingen naar de andere kant zo laten. U kan perfect zeggen dat de beschuldigingen van uw broer uit de lucht gegrepen zijn, en dat u daar wel eens een (begin van) bewijs van zou willen zien. Maar hem zelf beschuldigen van laster, zal weinig toegevoegde waarde hebben. Als je dit niet doet en zelf kalm en sereen blijft in uw betoog (schriftelijk en mondeling), zal een rechter eerder geneigd zijn meer geloof te hechten aan uw verhaal, dan aan dat van uw broer, vermoed ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#3 , 21 jan 2019 14:45

Thx Gebruiker21!
De schuldbekentenis werd getypt en ondertekend door moeder met toevoeging van de handgeschreven clausule: goedgekeurd voor geschreven en goed voor … De notaris beschouwt dit als een rechtsgeldig document (wat het ook is). Maar door te zeggen dat ik het zou geschreven hebben, wordt ik toch in een slecht daglicht gesteld... en dit samen met de vele andere beschuldigingen aan mijn adres, die weliswaar uitsluitend beweringen zijn van zijn kant zonder voorlegging van enig bewijs... Echt niet fijn om zo voor de Rb te verschijnen...

Ik dacht ook dat ik meer 'voordeel' haal om zijn beweringen gewoon te ontkennen, maar ze worden alsmaar gortiger en ik kom daar echt niet mooi uit, alhoewel ze allemaal leugens betreffen... Het wordt moeilijk om 'kalm en sereen'' te blijven.. Maar misschien wil hij net wel negatieve reacties uitlokken zodat ik 'slechte punten' haal op de Rb, gezien hij werkelijk geen enkel bewijs voorlegt gezien hij ook geen enkel bewijs kàn voorleggen gezien het allemaal leugens betreffen. Maar ik denk dat u gelijk heeft, Gebruiker21...

Doe ik er wel goed aan om tot slot van mijn repliek een opsomming te geven van al zijn onwaarheden, die hij tot zover in de procedure al heeft aangevoerd en die ik allemaal, met voorlegging van bewijs, kon weerleggen? Ik zou denken: eenmaal een leugenaar, altijd een leugenaar...? Of denkt de Rb niet op die manier? En doe ik dat dus ook beter niet?
(Het gaat dan om o.a. dat ik NIET gratis heb ingewoond bij moeder, dat hij WEL degelijk weet had van de zorgovereenkomst, dat moeder WEL erg zorgbehoevend was, dat ik WEL voor moeder heb gezorgd, dat ik GEEN geld heb afgehaald van haar rekening en dat ik NIET door hem 'ontmaskerd' werd, e.a....).

Reclame

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 jan 2019 15:56

Wie het geschreven heeft speel helemaal geen rol. Van belang is diegene die het heeft ondertekend. Anders zouden bijna alle getypte en gedrukte contracten wereldwijd ongeldig zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2019 16:14

Wie het geschreven heeft speel helemaal geen rol. Van belang is diegene die het heeft ondertekend. Anders zouden bijna alle getypte en gedrukte contracten wereldwijd ongeldig zijn.
Da's waar, maar moest het een geschreven document geweest zijn dat volledig door de moeder geschreven was, zou dit mogelijk nog niet iets sterker kunnen wegen. Zeker als de broer dan zou beweren dat dit door de TS geschreven zou geweest zijn, zou het héél erg duidelijk zijn voor de rechtbank dat de broer staat te liegen.

Maar in ieder geval zou ik toch aanraden om rustig te blijven, maar wel formeel te ontkennen en dit te staven met eventueel (begin) van bewijzen. Je kan perfect melden dat je van uw buur vernomen hebt dat uw broer uw buur aangesproken heeft om tegen u te getuigen, maar deze daar niet op ingegaan is. Dit toont aan dat uw broer wel ver gaat om u in een slecht daglicht te proberen stellen. Dus feiten benoemen, daar is niet mis mee, maar doe dit op een rustige manier. Als twee partijen al ruziënd voor een rechtbank staan, werkt dit al dikwijls op de zenuwen van de rechter zodat hij zijn sympathie voor beide partijen zal verliezen. Als je rustig en beheerst bent, en de andere partij kwaad en briesend, dan speelt dit zeker in uw voordeel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#6 , 21 jan 2019 16:22

THX Gebruiker21! Ik volg uw advies!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”