Aanmaningskosten door Electrabel voor laattijdige betaling

Freggel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aanmaningskosten door Electrabel voor laattijdige betaling

#1 , 20 jan 2019 22:40

Een algemene vraag: hebben instanties zoals een Electrabel eigenlijk het recht om de betaling van een aanmaningskost wegens laattijdige betaling af te dwingen? Iemand zei mij ooit dat het aanrekenen van zulke aanmaningskosten eigenlijk niet wettelijk is.
Ik las op hun website "Als je de betaaltermijn met 6 dagen overschrijdt, dan sturen wij je een eerste herinnering. Betaal je daarna nog steeds niet, dan sturen wij je een of meerdere herinneringsbrieven. De kost hiervan wordt aan jou doorgerekend." Echter, ik betaalde slechts 5 dagen te laat en kreeg geen herinnering. Bovendien verloopt al hun correspondentie via mail. Lijkt mij dat ze hier geen kosten aan hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2019 08:43

Als ze dit in hun voorwaarden staat dan mogen ze dit aanrekenen.

Er zijn bepaalde groepen personen waarbij ze dit NIET mogen, zoals ouderen of andere die een GIO uitkering ontvangen, er zullen misschien er nog zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2019 09:13

(een email moet trouwens ook verstuurd worden, personeelskosten zijn ook kosten)

Reclame

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2019 09:51

Een eerste herinneringsfactuur wordt altijd gratis en invorderingskosten mogen nooit meer dan 15% van het factuurbedrag bedragen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2019 10:18

Een eerste herinneringsfactuur wordt altijd gratis en invorderingskosten mogen nooit meer dan 15% van het factuurbedrag bedragen.
Is dit al in het staatsblad verschenen, daar was een wetsontwerp over door Chris Peeters, maar ik weet niet of dit al verschenen is in het staatsblad.

Ik vind dit niet in het staatsblad ofwel zie ik erover .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jan 2019 11:09

Dit gaat hier enkel over telecombedrijven !

Maar de vraag is hier over elektrabel .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 21 jan 2019 13:13

(een email moet trouwens ook verstuurd worden, personeelskosten zijn ook kosten)
Dat is normaal al lang geautomatiseerd - idem met aanmaningsbrieven trouwens

Terug naar “Andere”