Schenking

Mathilde
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schenking

#1 , 20 jan 2019 19:09

De vriendin van mijn moeder is een fysiek gehandicapte weduwe.
In 2007 is het voor haar niet meer mogelijk om thuis te wonen en ze wil naar een rusthuis verhuizen. Haar woning wordt verkocht. Als dank voor de goede zorgen van mijn moeder ontvangt zij van haar vriendin in 2007 een schenking van € 100000. Dit wordt via de bank geregeld en de nodige belastingen worden betaald.
De vriendin ontvangt een uitkering die voldoende is om haar rusthuis te bekostigen.
Dit jaar wordt de vriendin 80 jaar en een deel van haar uitkering valt weg (uitkering van de FOD sociale zekerheid en de vergoeding van de CM zorgkas). Wanneer we dit aan het rustoord melden en contact opnemen met het OCMW, vertelt men ons dat zij een beroep gaan doen op de schenking die mijn moeder ontvangen heeft. Dit geld heeft mijn moeder echter niet meer.
Kan het OCMW deze schenking zomaar terugvorderen?
Hartelijk dank voor uw antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 jan 2019 19:29

Twee zaken:

1. Waarom valt de vergoeding van de zorgkas weg? Dat is alleen in geval van fraude.
Waarom valt haar uitkering weg? Dat een fysisch gehandicapte van de ene dag op de andere totaal zonder inkomen valt is quasi onmogelijk.
Quid Inkomensgarantie Ouderen???

2. Het klopt dat de begunstigde van een schenking verplicht kan worden tot onderhoudsbetaling indien de schenker onvermogend wordt. Het OCMW zal dan terugvorderen van de begunstigde.
Of de begunstigde het geld nog heeft of niet doet dan niet ter zake. Hij moet dan uit eigen middelen bijdragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”