Bod aanvaard maar compromis nog niet naar wens

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

Bod aanvaard maar compromis nog niet naar wens

#1 , 19 jan 2019 05:01

Kan iemand mij raad geven met volgende:
Wij deden eind november 2018 een bod op woning en dit bod werd op 30 november aanvaard en ondertekend door beide partijen.
In het bod werd opschortende voorwaarde voor het bekomen van een lening opgenomen gedurende 3 weken.

Op 30 december kreeg ik een verkeersongeval waarbij ik mijn vader verloor en ikzelf met spoed gehospitaliseerd moest worden. Kunstmatige coma en verschillende operaties....
Sinds gisteren ben ik ontslagen uit hospitaal ( hoewel ik nog 2 maanden moet rusten).

Ongeveer 3 dagen geleden kreeg ik een mail van mijn notaris met het voorlopig compromis opgemaakt door tegenpartij.
Deze compromis was in het Frans (wat ik amper spreek) en een vertaling was niet mogelijk.
Het compromis was nog niet volledig... zonnepannelen e.d. stonden niet vermeld.
Sinds een 2 tal dagen kreeg ik dus de 'aangepaste comprmis'.
Na gesprek met mijn notaris kreeg ik te horen dat ik best direct een lening zou bekomen (voor maandag aanstaande) en het voorschot op hun geblokkeerde rekening zou storten.
Tijd om 2 banken te vergelijken zou er niet zijn omdat in de compromis staat dat de authentieke akte op 23 febr moet getekend worden!

Hoewel we het huis willen kopen zou het betekenen dat, als de banken net iets te traag bevestiging van hoofdzetel krijgen, of de notarissen hun opzoekwerk niet klaarkrijgen tegen 23 febr, ik mijn voorschot kwijt zou zijn(?)

Ik doe nu voĺlop mijn best afspraak met bank(en) te maken maar maandag zou in principe voorschot op hun rekenkng moeten staan.
Op zich geen probleem, maar ik wil niet het risico lopen 'beboet' te worden indien de deadline van 23 feb niet wordt gehaald.

Ik zou maandag willen vragen die regel uit de compromis te schrappen (om onszelf te beschermen) en dan op goed vertrouwen het compromis te tekenen als de tegenpartij het wil.
Ik kan dan maandag nog het voorschot betalen en meteen een paar afspraken maken bij banken.
(Want in de compromis staat ook nog steeds opschortende vw voor hypothecair krediet gedurende 3 weken)

Wat denken jullie? De kans bestaat dus dat ze maandag deze aanpassing niet aanvaarden... loop ik hierbij risico.... of wat kan ik doen?

Alvast bedankt voor alle spoedige reacties.

Mvg,
Stephan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2019 07:44

bod aanvaard op 30 november en op 19 januari heeft je nog GEEN bank bezocht !!

je schrijft !
aanvaard en ondertekend door beide partijen.
Dit is evenzeer geldig als aankoop, dus de koop is reeds gesloten

Een compromis is 100% zeer goed maar moet niet noodzakelijk, want je heeft de koop al gesloten op 30 november.

Ik begrijp door je ongeval, die toch 30 dagen na de koop was, maar het aflopen van de banken kon wel iemand voor u gedaan hebben, en was nu reeds in orde geweest.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 19 jan 2019 09:19

Bedankt voor uw reactie.
Wij hadden uiteraard maanden geleden een orienterend gesprek bij de bank.
Maar een bank zou pas een echte lening kunnen toekennen bij voorlegging van een ondertekend voorlopig compromis.
Ik had begrepen dat de opschortende voorwaarde voor het bekomen van een lening pas start bij het ondertekenen van het compromis. Dus vanaf die datum, liefst maandag, zouden wij eigenlijk 3 weken tijd hebben om de lening rond te krijgen , niet?
De extra eis die in het compromis werd gesteld, dus dat de akte moet verlijden op 23 febr, was nooit besproken.
Moeten wij hier dan mee akkoord gaan en het risico nemen of niet?

Mvg

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 21 jan 2019 22:01

U hoeft niet akkoord te gaan met eisen die niet besproken waren bij het indienen van een bod.
Als die datum niet bekend gemaakt was voor u het bod uitbracht, hoeft u dit dus niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2019 22:15

U hoeft niet akkoord te gaan met eisen die niet besproken waren bij het indienen van een bod.
Als die datum niet bekend gemaakt was voor u het bod uitbracht, hoeft u dit dus niet.
De vraag die ik me stel .

Het bod is aanvaard en er word een overeenkomst getekend met opschortende voorwaarde op 30 november,

En een opschortende voorwaarde van 3 weken voor een lening !

Van wanneer begint deze 3 weken te lopen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 21 jan 2019 22:26

U hoeft niet akkoord te gaan met eisen die niet besproken waren bij het indienen van een bod.
Als die datum niet bekend gemaakt was voor u het bod uitbracht, hoeft u dit dus niet.
De vraag die ik me stel .

Het bod is aanvaard en er word een overeenkomst getekend met opschortende voorwaarde op 30 november,

En een opschortende voorwaarde van 3 weken voor een lening !

Van wanneer begint deze 3 weken te lopen ??
Vanaf ondertekenen onderhandse akte.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 22 jan 2019 08:47

En als ik het goed begrijp is de bedoelde onderhandse akte gewoon het bod, of tenminste de aanvaarding ervan op iets latere datum? En dus wordt er niet gewacht op een latere compromis?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2019 09:32


Van wanneer begint deze 3 weken te lopen ??

Vanaf ondertekenen onderhandse akte.
Dus
Wij deden eind november 2018 een bod op woning en dit bod werd op 30 november aanvaard en ondertekend door beide partijen.
Die drie weken zijn passé !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jan 2019 09:36

En als ik het goed begrijp is de bedoelde onderhandse akte gewoon het bod, of tenminste de aanvaarding ervan op iets latere datum? En dus wordt er niet gewacht op een latere compromis?
TS schreef
Wij deden eind november 2018 een bod op woning en dit bod werd op 30 november aanvaard en ondertekend door beide partijen.

op dit ogenblik was reeds de verkoop gesloten, enkel rekening te houden met de drie weken voor de lening en die verliep op 23 december 2018
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 22 jan 2019 09:42

1. de tijd van die opschortende voorwaarde is dus voorbij
2. er is in uw bod geen sprake van 23 februari, is er niets anders? Dan is de enige termijn die u moet in de gaten houden einde maart 2019 (registratie !)

3. een bank moet een lening kunnen rond krijgen op één maand. Wat denkt u anders dat ze doen bij openbare verkoop? Dus in de twee resterende maanden moet u toch èn een minimum aan shopping kunnen doen, èn beslissen, èn de lening rondkrijgen? het wordt een beetje spannend, maar toch, het kan en moet lukken!

Edit : 23 maart of eind (30) maart wil ik in het midden laten. Feit is dat het bod aanvaard werd op 30 november.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#11 , 22 jan 2019 11:24

Bedankt voor alle reacties.

Gisteren hebben we het compromis laten aanpassen en getekend. De eis om de akte te laten verlijden op 23 feb was ongegrond omdat het nooit vooraf werd overeengekomen. Dan geldt de wettelijke termijn van maximaal 4 maanden NA ondertekening compromis. De 3 weken voor het bekomen van de lening gaan in vanaf datum van ondertekening compromis, tenzij anders overeengekomen. Dit is ergens ook logisch gezien je geen officiele lening kan aanvragen zonder ondertekend compromis of ondertekende aankoopbelofte. In principe kon ik ook een vertaling naar het Nederlands eisen. Men heeft gewoon toegegeven dat dit een dag extra werk kon zijn. We hebben uiteindelijk in het frans getekend met de afgesproken voorwaarden en de wettelijke termijn. We gaan ons best doen het alsnog te bespoedigen. Mogelijk zal alles nog goedkomen... Ik merk wel op dat sommige reacties nogal kort door de bocht waren en ik er bijna een schuldgevoel aan overhield.... wat helemaal niet nodig was. Ik ben van mening dat indien men van iets niet zeker is men dit dan beter niet op forum plaats of op zijn minst erbij schrijft dat het hun mening is.
Sommige lijken echt zo overtuigd van hun reacties terwijl ze de bal helemaal missloegen.
Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 jan 2019 11:30

Een compromis is niet wettelijk verplicht, je had al in november de aankoop bevestigd.

Maar kom eind goed al goed, en voor de verkoper telt maar één ding en dit is dat hij zijn pand verkocht heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#13 , 22 jan 2019 22:37

Beste

En natuurlijk kan je wel al een lening aanvragen vooraleer je een compromis hebt. De bank zal wel die compromis noteren als een te bezorgen document. Maar intussen kan er al wel veel werk gebeuren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 jan 2019 22:46

Beste

En natuurlijk kan je wel al een lening aanvragen vooraleer je een compromis hebt. De bank zal wel die compromis noteren als een te bezorgen document. Maar intussen kan er al wel veel werk gebeuren.
kan men een lening aanvragen met een compromis dat men zelf opstelt zonder notaris?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Kopen”