Verbod huisdieren in huurcontract

klm456
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verbod huisdieren in huurcontract

#1 , 18 jan 2019 20:31

Hallo!

Ik tekende vorige maand mijn huurcontract en zag een clausule staan over het houden van huisdieren:
‘De huurder mag enkel huisdieren houden mits het schriftelijk akkoord van de verhuurder en op voorwaarde dat ze noch direct, noch indirect enige schade veroorzaken, noch de rust binnen het gebouw verstoren. Bij niet-naleving van deze verplichtingen zal de toestemming ingetrokken worden.’

Nu heb ik geen huisdieren, maar ik las wel dat er een nieuwe regel inging voor huurcontracten, waarin dit zou moeten staan:
Voor een appartement: "De verhuurder mag in beginsel de huurder niet verbieden om huisdieren te houden, in zoverre het gehuurde goed niet ongeschikt is om het (de) specifieke huisdier(en) te houden en de statuten of het reglement van orde van het gebouw het houden van huisdieren niet verbieden."

Die nieuwe regel zou ingegaan zijn in 2018. Geen ramp voor mij aangezien ik nog geen huisdieren heb, wel jammer naar de toekomst toe. Uiteraard zou ik niet van plan zijn om een Mechelse herder te houden (dan is het gehuurde goed inderdaad ongeschikt), maar ik dacht misschien wel aan een kat.

Ik heb het huurcontract (met verbod) gewoon ondertekend omdat ik het appartement graag wou. Kan de eigenaar in de toekomst een huisdier weigeren, of heb ik toch recht op een dier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2666

#2 , 18 jan 2019 23:29

Het was het advies van de Vlaamse regering om de clausule expliciet te laten opnemen in het contract. De bedoeling is om duidelijkheid te scheppen, huurders met de clausule mogen zonder twijfel een huisdier houden. Het is zo overeengekomen.
Huurders zonder clausule zullen ook hun huisdier mogen houden, aangezien het de bedoeling is dat die clausule als standaard wordt aangenomen.
Huurders die een clausule getekend hebben die restricties oplegt in het houden van huisdieren zullen zich daar ook aan moeten houden.
Er is immers geen enkele rechtsregel van dwingend recht die een verbod op huisdieren uitsluit. In het verleden is er wel interpretatie van enkele rechtbanken op het Europees verdrag van mensenrechten geweest. Een volledig verbod zou een inbreuk op de bescherming van het gezinsleven kunnen zijn. Dat is gewoon ver gezocht van enkele linkse rakkers. Enerzijds omdat de verhuurder geen verbod kan opleggen, de huurder doet dit zelf door het contract te tekenen en akkoord te gaan met de voorwaarden en anderzijds is het verdrag van mensenrechten niet ontworpen om luxeartikelen te kunnen afdwingen.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2019 09:02

Het was het advies van de Vlaamse regering om de clausule expliciet te laten opnemen in het contract. De bedoeling is om duidelijkheid te scheppen, huurders gaan met de voorwaarden en anderzijds is het verdrag van mensenrechten niet ontworpen om luxeartikelen te kunnen afdwingen.
Het verdrag dient uitgevoerd te worden door alle Belgische rechtbanken, ongeacht het huisdier een luxe artikel zou zijn.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6870

#4 , 19 jan 2019 09:59

Zolang het over de "nieuwe " huurwet gaat, die gaat in vanaf 1 januari 2019. Uw contract werd getekend vorige maand, en valt daar dus niet onder.

Anderzijds, als u een beetje redelijk bent met huisdieren qua aantal en formaat en zo, kan u in de praktijk weinig echt ten laste gelegd worden.

Terug naar “Huren”