Conflict puppykoper

DiorD
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Conflict puppykoper

#1 , 17 jan 2019 23:08

Goedemiddag
We hebben de vraag van een pupkoper gekregen om het aankoopbedrag en de medische kosten terug te betalen
Hij beweert elke keer dat we niet mee willen werken.
Maar ik vraag elke keer op zijn minste een medisch verslag van zijn dierenarts.
Ik kan toch niet iedereen zomaar terugbetalen en op zijn woord geloven ?
De dierenarts zou dysplasie op de foto’s zien - maar de foto’s zijn onbeoordeelbaar ,( scheef genomen en kunnen goed of slecht zijn ) ik heb enkel de foto gekregen zonder verslag , ik heb de foto’s aan andere dierenartsen laten zien en zeggen dus ook niet te beoordelen
Daarop vraag ik opnieuw een verslag van hun dierenarts ,
Maar ik heb nog steeds geen antwoord
Enkel dat ze gaan dreigen met de Kmsh en de rasvereniging ( die ondertussen ook op de hoogte zijn via mij )
Ps de pup is weggegaan aan de helft van de prijs - er is duidelijk gemeld dat hij een aangeboren teenafwijking heeft ... blijkbaar loopt hij nu erg mank , ik wil het wel geloven ,... maar een verslag van de dierenarts kan toch niet moeilijk zijn ?
Straks hangt mij nog een procedure boven het hoofd ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 17 jan 2019 23:38

de koper zal zijn beweringen moeten staven met de nodige bewijzen, een foto alleen bewijst nog niks

maan de koper aan via aangetekend schrijven dat hij ofwel de bewijzen voorlegt binnen de 14 dagen en indien hij dat niet kan, hij u met rust moet laten en dat u anders klacht zal indienen wegens belaging

DiorD
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2019 23:51

Dank u 😉

Reclame

DiorD
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2019 12:50

Thx
Update , dit wordt nog leuk.... grrrr
Ik vraag netjes hun adres via e mail , van de klager ken ik het adres , maar hond is officieel bij zijn ouders ingeschreven
Wil hij niet geven ...
ok...
ik heb /had het chipnumbe zowiezo r ... kijk ik even terug naar de toegestuurde foto ... chip en paspoort én geboortedatum kloppen niet
Alleen de naam van de hond en de eigenaar ......
Pffft
Dus snel mijn brief versturen ...want de volgende dreigingen om hem voor te brengen in show, andere keurmeester laten kijken blijven maar komen, maar verslag Dierenarts kan er niet vanaf precies - daar ben ik al vaak duidelijk over geweest om daarmee te beginnen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2019 13:11

Vermeld in uw brief misschien ook dat u niet zal nalaten klacht neer te leggen voor laster en eerroof als u merkt dat hij moedwillig uw goede naam door het slijk haalt. Zeg hem dat u ook niet zal nalaten daar de nodige schadevergoeding voor te eisen als hij dit zou doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DiorD
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2019 13:20

Thx ben nu nog aan het werk , brief is deels af en ik ga het er zeker erbij vermelden

eylis
Berichten: 8842

#7 , 18 jan 2019 15:22

Even ter info: hoe oud is de verkochte puppy? Voor de leeftijd van 6 maanden is dyspladie bijna niet vast te stellen. Tussen 6 en 18 maanden kan een specifieke jeugddysplasie optreden maar dat heeft meestal niets met de overerfelijke dysplasie van volwassen honden te maken. Daarom zullen dierenartsen bij het zien van de foto's nooit zeggen dat het HD is. De jeugddysplasie komt door de combinatie van verschillende factoren: grote hond, tamelijk zwaar (over)gewicht) foute beenzetting, druk en beweeglijk temperament (veel springen) en nog een aantal andere. Meestal verdwijnt de jeugdHD ook nog na 18 maanden (ingewikkeld proces van botaangroei die de boel weer fixeert enz) enkel na 18 maanden kan (voorzichtig) gesproken worden van volwassen HD. Maar ook dat is niet aan de verkoper te wijten: tenzij u gefokt zou hebben met 2 ouders waarvan 1 of beiden factor HD c hebben voor dysplasie. (ook met HD b is er een grotere kans) Daarmee zou je beter niet fokken, maar als u dat gemeld heeft aan de koper, wist hij ook dat hij een vergroot risico op HD heeft bij een pup van u. Maw: dan kan hij in die context geen onkostenvergoeding eisen van u. ook niet als de beide ouders HDa zijn. Dan is het pure pech die niet voorzien kon worden. Vertel de koper dat maar en meldt hem dat hij zich best bij de stamboomorganisatie en dierenarts informeert over deze ino.

DiorD
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jan 2019 15:35

Beide ouders zijn HDA , dus volledig vrij - al zegt de koper dat het nu van de vader komt ( hoe hij daar bijkomt ?)
- pup is 10 maanden en idd te jong voor officiële foto’s en een niet volledige aansluiting ook normaal is en met spierversterking te bevorderen is ...
- ik heb zijn adres per e-mail gevraagd , maar weigerde hij te geven ( maar heb het toch op de overdrachtpaieren staan ...)
Net zoals hij een medisch verslag weigerde te geven tot nu toe , laat staan dat ik op zn minst een second opinium kan vragen - ik moet hem maar op zijn woord geloven en aan zijn eisen voldoen, en zijn dreigementen geloven ... alle dreigementen - denkt hij toch
Dus hij krijgt een beleefde aangetekende brief van mij ...

eylis
Berichten: 8842

#9 , 18 jan 2019 16:19

Dan heeft de koper totaal geen been om op te staan. Beide ouders HDa: als er dan een pup met HD tussen zit, dan is dat totaal onvoorziene brute pech die u niet aangewreven kan worden. U heeft u verantwoordelijkheid als fokker perfect genomen.
Ten tweede: op 10 maanden is het onmogelijk volwassen HD vast te stellen. Dat doet geen enkele dierenarts. Vermoedelijk is het dus die jeugd HD, waar de koper overigens zelf ook voor een groot deel schuld aan kan hebben (foute rijke voeding, overgewicht, te bruut laten spelen en springen...) Kortom: dat kan nog alle kanten opgaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jan 2019 16:26

Even off topic
Ik wist echt niet dat een hond een domicilie adres heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8842

#11 , 18 jan 2019 16:47

in het hondepaspoort moet verplicht het domicilie-adres van de eigenaar staan. Zodus behoort de hond tot de "inboedel" van het domicilie-adres van de eigenaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 jan 2019 16:58

Wist ik niet, ben nu zo geen liefhebber van honden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 jan 2019 11:53

Wat HD betreft, is het ook niet zo dat de eigenaar daar ook zelf "schuld" aan kan hebben? Wij hadden vroeger thuis (ouderlijk huis) een hond (van een vrij groot ras), en toen we die als puppy gingen ophalen bij de fokker vertelde deze ons dat we het hondje in het begin best geen trappen konden laten lopen, of te veel laten opspringen, aangezien dit HD in de hand zou kunnen werken? Als dit effectief zo is, zou die HD zich ook bij de eigenaar kunnen ontwikkeld hebben, en ligt de verantwoordelijkheid daar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8842

#14 , 21 jan 2019 12:33

@tom dat legde ik mijn posts uit:grote zware honden kunnen een jeugdHD ontwikkelen die zich later weer normaliseert door de botaangroei. en dan heeft de koper daar effectief zelf een rol in gespeeld.

Terug naar “Consumenten Koop”