Vragen i.v.m schenking.

Kevin.audiau
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vragen i.v.m schenking.

#1 , 17 jan 2019 08:16

Mijn grootmoeder langs vaders kant zit in een rusthuis en heeft nog een woning.
Mijn ouders zijn reeds overleden en mijn grootvader langs vaders kant ook,ikzelf heb nog een broer en een halfzus die laatste is van mijn vaders kant.
Mijn grootmoeder zou graag haar eigendom aan mij en mijn broer schenken omdat mijn halfzus haar moeder anders toch het geld voor zichzelf gaat houden en zo mijn halfzus niets heeft ( heeft dit al met mijn vader zijn erfenis en van een verre tante gedaan) .
Mijn grootmoeder vind dit heel spijtig dat dit zo moet lopen nu is mijn vraag wat kunnen we het best doen?
Haar woning laten schenken aan mij en mijn broer?
Haar woning nu verkopen en het geld verdelen?
Maar denk in beide gevallen dat we bij haar overlijden toch een deel zullen moeten teruggeven aan mijn halfzus of niet?


Mvg,kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 jan 2019 11:13

Die halfzus is ook een kleindochter van uw grootmoeder. Zij heeft dus evenveel rechten als uzelf.
Daarom : huis schenken aan alle drie, elk voor één derde. Of huis verkopen en geld verdelen. Dat kan : haar moeder heeft immers geen rechten. En grootmoeder mag de helft vrij weggeven. Weet wel dat in dit geval jullie de kosten van het rusthuis van grootmoeder zullen moeten betalen, als zij zelf niet toekomt.
Ga eens langs bij een notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”