Verlof terug annuleren

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

Verlof terug annuleren

#1 , 16 jan 2019 10:51

Kan de werkgever weigeren om verlof dat je had ingepland terug te annuleren.
Ik had een week in de paasvakantie genomen voor de kinderen maar aangezien mijn vader die week nu nog extra kon bijnemen om op de kinderen te passen wou ik drie dagen terug annuleren. Mijn werkgever weigert dit te annuleren en wil dat ik die week volledig opneem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2019 11:04

Daar is geen wetgeving over.
Enkel het verlof moet met wederzijdse overeenkomsten gebeuren, daar jullie al een akkoord hebben, dan zal dit aan de goodwill van de werkgever moeten gebeuren.

Vragen jullie zo ver jullie verlof aan ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#3 , 16 jan 2019 11:52

Daar is geen wetgeving over.
Enkel het verlof moet met wederzijdse overeenkomsten gebeuren, daar jullie al een akkoord hebben, dan zal dit aan de goodwill van de werkgever moeten gebeuren.

Vragen jullie zo ver jullie verlof aan ??
Ja op 15 januari voor periode juni juli september. Op 15 mei periode oktober november december/januari. Op 15 september periode februari maart april mei.
Dit maakt het echt moeilijk om alled te regelen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2019 11:56

Als ge op 15 september al moet weten wat er in april moet gebeuren ???

Heeft dit een reden zover op voorhand ??

Ik heb dit nooit geweten, in somige gevallen 6 weken OK, en sommige sectoren 1 week op voorhand, want als ze ziek vallen zijn ze er ook niet, dus eigenlijk een maat voor niks . !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#5 , 16 jan 2019 12:11

Examencentrum voor rijbewijzen. Geen idee waarom het zo vroeg moet :D ik vermoed voor in te plannen hoeveel capaciteit en afspraken ze kunnen inplannen.
wel zeeeer ambetant.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jan 2019 12:18

Ik heb in het verleden nog meerdere zulke firma's gekend.
Dat noemen ze dan verlofplanning en planning om het werk te verzekeren. Bedrijfsleiders moeten de goede werkcontinuïteit kunnen garanderen.
Natuurlijk kan men met een reden aan de personeelsdienst vragen verlof te annuleren of zelfs bij te vragen.
Hangt natuurlijk af van de goede verstandhoudingen op het bedrijf.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jan 2019 12:37

Examencentrum voor rijbewijzen. Geen idee waarom het zo vroeg moet :D ik vermoed voor in te plannen hoeveel capaciteit en afspraken ze kunnen inplannen.
wel zeeeer ambetant.

Ik begrijp dit maar 15 september voor de paasvakantie die op 15 april begint ? 7 maanden dit is van het goede teveel .

Ik vraag ma dan af wat men doet in de winter als er griep is in het bedrijf ?

bestellen zij dit dan ook 7 maanden op voorhand ? :lol: :lol:

Ik weet het heb oude ideeën, maar die nieuwe methodes?, is er niet op verbeterd zou ik zo zeggen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jan 2019 12:44

In de zorgsector is dit ook niet ongebruikelijk. Als het een complexe personeelsplanning betreft waar continuïteit en / of permanentie moet gegarandeerd worden, is het niet abnormaal dat verlof ruim op tijd moet aangevraagd worden, zodat er kan gepuzzeld worden, zodat zoveel mogelijk mensen hun gewenste verlof kunnen krijgen en dat er nog tijd genoeg is om aan mensen te vragen of ze willen schuiven, moest de puzzel niet passen.

Het is dan ook logisch dat, eens de puzzel past, men er niet zo happig op is om nog te beginnen schuiven. De wet zegt niet veel meer dan dat verlof in onderling overleg moet ingepland worden. De wet zegt niets over het reeds ingeplande verlof terug laten wijzigen of intrekken. Als hier een conflict over ontstaat, zal dit arbeidsrechtbank worden, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jan 2019 12:45

Ik weet het heb oude ideeën, maar die nieuwe methodes?, is er niet op verbeterd zou ik zo zeggen.
Neen, die griep tegenwoordig... Nogal een geluk dat ze dat vroeger niet hadden... :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 jan 2019 12:56

Ik weet het heb oude ideeën, maar die nieuwe methodes?, is er niet op verbeterd zou ik zo zeggen.
Neen, die griep tegenwoordig... Nogal een geluk dat ze dat vroeger niet hadden... :roll: :roll: :roll:

Tom wij hadden dit ook.

Mijn laatste werkplek bij een werkgever daar moest een aantal aanwezig zijn eer men kon beginnen, dikwijls was het moeilijk, maar ons verlof moest men geen twee weken op voorhand plannen.

Want mensen die ziek vallen die moet ook vervangen worden.
En natuurlijk zijn er werken is hij er niet het werk blijft liggen, maar er zijn dus werken dat dit niet kan, en gelukkig zijn er voor sommigen een uitkomst het interim.

Kan je voorstellen een resto met twee koks, er is een groot feest geplant en allebeide de koks hebben een verkeersongeval gehad!!

Een kok via interim ???, een flexi daar zijn geen koks die een flexi doet, een goede kok heeft sowieso vast werk

Er zijn zoal koks te weinig.

ik zou toch eens met de werkgever praten voor dit verlof !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jan 2019 13:02

My point is: mensen die ziek vallen is sowieso een risico dat op het moment zelf moet opgelost worden, maar als je dan ook nog eens de verlofaanvragen héél flexibel maakt, heb je ook daar een risico. En dit laatste is een risico waar je iets kan aan doen. Dat eerst kan je weinig aan doen (hoewel in de sector waar ik over spreek, griepvaccins gratis aangeboden worden en er toch wordt op aangedrongen deze ook te laten zetten).

Uiteraard is dit in veel sectoren absoluut niet nodig. Maar op bijvoorbeeld een itensive care unit, worden mensen ruim op voorhand ingepland en moet ook vakantie ruim op voorhand ingepland worden. In dit soort diensten wordt ook het risico op uitval door ziekte in zekere mate ingecalculeerd door te zorgen dat er steeds een minimumbezetting + zoveel % extra personeel is, zodat de uitval van één, twee of drie mensen hoogstens ongemakkelijk is, maar nooit rampzalig. Daarom ook dat je op zo'n dienst ook niet moet vragen "Zeg, dat verlof dat ik binnen twee weken ingepland had, mag ik dat een week opschuiven?" Dat zal daar niet pakken, terwijl dat dit op de plaats waar ik werk, geen enkel probleem zal zijn. Alles hangt dus af van de werkcontext.

Verder volledig akkoord dat de eerste stop voor de TS is: bespreek het met uw werkgever! Maar als deze njet zegt, valt er niet veel anders aan te doen dan je daar bij neer te leggen of naar de arbeidsrechtbank te stappen. Deze laatste zal dan de werkcontext bekijken en oordelen of de weigering van de werkgever redelijk is of niet. Dit kunnen wij totaal niet beoordelen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”