Copy paspoort

MarkVerd
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Copy paspoort

#1 , 15 jan 2019 19:04

Hallo,

Mijn werkgever vraagt een copy van mijn paspoort, omdat ze dit nodig hebben op het europees parlement om ons toegang te verschaffen.
Kan dit zomaar?

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2019 19:46

Je bent dit nooit verplicht, maar je werkgever is ook niet verplicht je te houden.

Op de luchthaven loopt ook iedereen met een badge met hun foto en naam erop !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 15 jan 2019 21:37

Hallo,

Mijn werkgever vraagt een copy van mijn paspoort,
Ik neem aan dat u een kopie van uw identiteitskaart bedoelt?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 jan 2019 08:47

Ja. Voor toegang tot de crèche van mijn kleinkinderen heb ik en mijn echtgenote ook onze ID moeten afgeven, en die werd ingescand een En toch moten we nog regelmatig onzer ID zelf tonen.. Er is een zeer strenge controle aan de inkom door een externe beveiligingsfirma. Zelfs bij een gewoon bezoek aan het Europees Parlement moet je al uw ID tonen en wordt er een kopie van gemaakt.
Bij mijn vroegere werkgever (al 14 jaar op pensioen) werd aan het onthaal uw ID gevraagd als bezoeker, en gehouden totdat je terug vertrok. In ruil kreeg je een bezoekersbadge van het bedrijf.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2019 08:55


Bij mijn vroegere werkgever (al 14 jaar op pensioen) werd aan het onthaal uw ID gevraagd als bezoeker, en gehouden totdat je terug vertrok. In ruil kreeg je een bezoekersbadge van het bedrijf.
Vroeger als ik lid was van de Plato groep, heb ik een paar zeer grote bedrijven bezocht en dit toen ook zo , iD kaart afgeven badge, en bij vertrek kreeg je u iD kaart terug.
Bij één grote firma beursgenoteerd was dit totaal niet nodig !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 16 jan 2019 15:13

Zeker op het Europees Parlement lijkt me dat de evidentie zelve. Niet dadelijk een plek waar je wil dat jan en alleman ongecontroleerd binnen kan.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 16 jan 2019 16:35

Even ter aanvulling: in zo'n veilighiedsgevoelige bedrijven of omgevingen mag men je ID vragen om te kopiëren of in te lezen op de info die zo'n bedrijf kan of mag lezen. Wat men echter NIET mag doen (en wat men vroeger soms deed in sommige bedrijven, zie posts boven) is je ID vragen en inhouden tot je het bedrijf verlaat. Want hiermee overtreedt een bedrijf zijn bevoegdheden. Bovendien moet elke persoon ten allen tijde zijn idenditeit kunnen bewijzen tov een door de wet gemachtigde persoon (bvb politie) en dan kan je niet meer als de receptionist van bedrijf X je ID in zijn schuif heeft steken....

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 16 jan 2019 16:47

Kan dit zomaar?
Ja

U moet het niet geven, maar dan komt u niet binnen in het EP, en kan u er niet gaan werken, en gaat uw baas u waarschijnlijk ook niet houden als werknemer ....

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 16 jan 2019 17:32

Even ter aanvulling: in zo'n veilighiedsgevoelige bedrijven of omgevingen mag men je ID vragen om te kopiëren of in te lezen op de info die zo'n bedrijf kan of mag lezen. Wat men echter NIET mag doen (en wat men vroeger soms deed in sommige bedrijven, zie posts boven) is je ID vragen en inhouden tot je het bedrijf verlaat. Want hiermee overtreedt een bedrijf zijn bevoegdheden. Bovendien moet elke persoon ten allen tijde zijn idenditeit kunnen bewijzen tov een door de wet gemachtigde persoon (bvb politie) en dan kan je niet meer als de receptionist van


Als ze uw ID kaart afnemen en u een ID van het bedrijf geven, staat daar ook een nummer op. Met dat nummer kan de politie aan de receptie dat uw kaart gaan opvragen.

Terug naar “Privacy-bescherming”